Published in Utusan Borneo
(7 November 2014)
Kereta terkandas semalaman di sungai, detik cemas Borneo Safari 2014
“Bila kereta
sudah mahu terbalik, saya hanya fikir mahu melompat ke dalam sungai. Masa itu,
saya tidak lagi fikir kalau saya hanyut macam mana. Apa yang saya fikir hanya
ingin selamatkan diri sebelum kereta terbalik.”
Itulah
luahan kata-kata yang menggambarkan kepanikan isteri Ketua Media, Roslin Kurus
semasa menceritakan situasi beliau ketika kereta Isuzu Trooper milik suaminya,
Hilary Francis terkandas dalam sungai di kawasan Tongod.
Turut berada
dalam kereta itu adalah Pengurus
Bahagian Teknikal Isuzu Malaysia Azhar Majid yang duduk di sebelah pemandu.
Roslin atau
lebih mesra dengan panggilan Lyn berkata, keadaan dalam kereta pada masa itu
cukup mencemaskan terutama apabila air mula naik.
“Hanya dalam
beberapa saat sahaja, air dalam kereta mula naik hingga ke paras dada. Bila
melihat air mula naik, itu membuatkan saya panik dan berfikir untuk terjun ke
dalam sungai,” katanya ketika ditemui sehari selepas kejadian berlaku, iaitu
pada hari keempat Cabaran Antarabangsa Off Road Borneo Safari 2014 berlangsung
(29 Oktober).
Katanya,
beliau bernasib baik kerana tingkap di bahagian penumpang belakang sudah sedia
terbuka. Itu membolehkan beliau bernafas melalui tingkap. Jika tingkap
tertutup, beliau pasti sudah lemas berada dalam kereta kerana kesukaran membuka
pintu yang berdepan dengan arus deras.
Mengimbau
kembali detik cemas itu, Lyn yang sudah menyertai Borneo Safari (BS) kali
keenam itu berkata, pada awal kereta mereka sudah berundur ke belakang setelah
memeriksa kedalaman air sungai. Namun, disebabkan ada arahan menyatakan bahawa
air sungai tidak dalam, mereka pun meneruskan perjalanan.
Sebenarnya
sudah banyak kereta yang berjaya melepasi sungai itu sebelum Hilary atau
dikenali sebagai Aleey.
Mungkin
nasib tidak menyebelahi mereka, sebelum berjaya menyeberangi sungai yang
jaraknya hanya 30 meter, kereta dinaiki terundur ke belakang dan enjin kereta
terberhenti.
Melihat
kereta mereka berada di tengah-tengah sungai dengan semua penumpang masih di
dalam membuatkan penulis dan peserta lain yang menyaksikan insiden itu turut
panik.
Bagaimanapun,
kepantasan pasukan yang berada di seberang kiri sungai untuk memasang winch
pada kereta dan disangkut pada sebatang pokok membolehkan kereta berjaya
ditahan daripada dihanyutkan arus.
Apabila
kereta dalam keadaan stabil, penulis melihat seorang peserta bertindak pantas
menuju ke kereta terbabit untuk membantu Aleey, Lyn dan Azhar untuk memanjat
naik ke bumbung kereta.
Sebaik
sahaja Lyn berjaya melompat ke dalam sungai dan diselamatkan. Aleey dengan
bantuan peserta lain mula memasang winch pada kereta untuk disambungkan kepada
pokok dan kereta yang berada di sebelah kanan sungai. Ia bagi memastikan kereta
berada dalam keadaan stabil untuk ditinggalkan semalaman dalam sungai.
Bantuan semua
peserta dan ahli bomba yang memberi arahan mengenai cara menyelamat dengan
menjadikan jerrycan sebagai pelampung berjaya menyelamatkan ketiga-tiga mereka
dalam tempoh 30 minit.
Hujan yang
mula turun menyebabkan paras air sungai naik dengan pantas hingga hampir
menutup bumbung kereta.
Dua hari
menyertai BS, segalanya berjalan lancar dan tenang kerana perjalanan hanya
melibatkan lebuhraya. Memasuki hari ketiga, keselesaan selama dua hari itu
bertukar menjadi detik yang mencemaskan. Bak kata pepatah melayu ‘Ku sangka
panas sampai ke petang, rupanya hujan di tengahari’.
Cabaran selepas
terkandas
Insiden yang
berlaku kira-kira 4.10 petang di hari ketiga Cabaran Antarabangsa Off Road
Borneo Safari 2014 itu membuatkan semua peserta termasuk Kumpulan Media yang
belum menyeberangi sungai terpaksa bermalam di situ.
Setelah menemui
tapak khemah yang sesuai, penulis bersama rakan media dan wakil Isuzu lain
bergotong-royong mendirikan khemah. Dengan mengikat tali khemah pada kereta
yang diparkir di tiga penjuru dan bantuan kayu yang diperoleh dari hutan
bersebelahan, akhirnya khemah media berdiri teguh.
Khemah pada
malam itu agak padat disebabkan hanya sebuah khemah sahaja yang ada. Sebanyak
15 katil kem dimuatkan dengan jarak antara satu sama lain hanya sejengkal untuk
dijadikan laluan. Disebabkan tidak cukup ruang, ada wakil Isuzu terpaksa tidur
dalam kereta.
Ketika
terkandas di situ, kumpulan media terpaksa bergantung kepada ehsan peserta lain
termasuk Pembantu Ketua Media Andre Norbert untuk memberikan makanan. Tidak
terbalas kebaikan mereka terhadap penulis dan rakan-rakan lain.
Ia kerana
kenderaan yang sepatutnya menyediakan makanan untuk Kumpulan Media sudah jauh
dihadapan iaitu di destinasi tapak perkhemahan asal iaitu di Pusat Konservasi
Imbak Kanyon (ICCC).
Terkandas
dalam hutan membolehkan penulis melihat situasi sebenar BS. Tidak seteruk yang
penulis bayangkan kerana kebajikan media sentiasa dijaga. Bantu-membantu antara
satu sama lain sudah menjadi rutin mereka ketika berada di hutan maka, wakil media
tidak mungkin dibiarkan kelaparan.
Maggie
bersama nasi dan makanan dalam tin adalah hidangan utama pada malam berkenaan.
Ketika itu, apa sahaja yang disuapkan ke dalam mulut terasa sedap apatah lagi
semua peserta dan wakil media tidak sempat makan tengahari.
Seharian
melalui laluan sukar atau hardcore dan bermandi hujan membuatkan penulis tidak
merasa lapar di siang hari. Seingat penulis, hanya sebungkus roti bilis dan
biskut sahaja dijadikan pengalas perut baik buat penulis mahupun rakan lain.
Tidak
dilupakan keprihatinan pemandu penulis yang turut memberi maggie cawan untuk
dijadikan hidangan makan malam. Makan maggie di bawah khemah dengan huja lebat
memang kombinasi yang baik atau dalam bahasa pasarnya ‘paling sadap’.
Hari
Terkahir: Tiada lagi laluan sukar
Memasuki jam
6 pagi, penulis bersama rakan lain menuju ke sungai untuk meninjau keadaan
kereta Aleey yang berada semalaman dalam sungai.
Semakin kaki
penulis melangkah menghampiri tebing sungai, suasana riuh rendah mula
kedengaran. Apabila tiba di tebing sungai, kelihatan Aleey bersama peserta lain
sibuk memasang winch pada kereta yang dijadikan ‘anchor’ untuk menarik
keretanya.
Peserta lain
berhampiran tempat penulis berdiri pula membantu bagi mengalihkan sebatang
pokok besar yang berada dalam sungai bagi memastikan kereta Aleey tidak
tersangkut ketika ditarik naik.
Sebaik
sahaja kereta berjaya ditarik ke tebing, kebanyakan peserta termasuk penulis
kembali semua ke khemah.
Pada jam 8
pagi suasana riuh-rendah dengan bunyi hon yang sambung-menyambung menandakan
kereta Aleey berjaya ditarik naik. 'Syukur Alhamdulilah' bisik hati kecil
penulis.
Difahamkan,
kereta Aleey perlu dibaiki dalam tempoh 2 jam. Sementara menunggu kereta
dibaiki, penulis bersama yang rakan lain sempat bersarapan dengan bekalan makanan
yang diberikan Andre. Ada yang mula memasak maggie dan penulis pula hanya
mengalas perut dengan dua keping roti gardenia yang disalut tuna.
Semua
peserta mula rolling pada jam 10.40 pagi merentasi sungai. Walau sungai tidak
sedalam hari sebelumnya namun, arusnya masih lagi deras. Semua kereta
dinasihatkan menyeberangi sungai dengan memasang winch bagi membolehkan dua
buah kereta bergerak sekaligus.
Semua
pemandu diberi arahan agar bergerak dalam bentuk C bagi membolehkan kenderaan
dipandu melawan arus.
Penulis
merasa bersyukur, walau kenderaan penulis naiki mengalami kerosakan sejak hari
kedua, tetapi ia berjaya melepasi sungai tanpa sebarang masalah. Sebelum
memasuki sungai, pemandu penulis iaitu Herry Joseph atau nama panggilannya Boy
D-Max sempat berpesan 'Jangan buka tingkap'.
Memikirkan
kereta itu mengalami kerosakan sepanjang empat hari BS berlangsung, penulis
terpaksa akur dengan arahan. Biarpun penulis menyimpan hasrat untuk merakam
perjalanan dalam sungai melalui telefon bimbit tetapi keselamatan harus
diutamakan.
Sementara
menanti kereta Aleey diperbaiki. Penulis dan semua rakan media lain menungggu
giliran untuk memasak maggie dan makanan dalam tin sebagai hidangan tengahari.
Akhirnya kira-kira jam 2.20 petang, enjin
kereta Aleey berjaya dihidupkan dan perjalanan diteruskan ke Pintu Masuk Pusat
Perhutanan Millian dalam kawasan Hutan Simpan Sungai Pinangah bagi bertukar
kenderaan kerana beberapa wakil Isuzu dan media termasuk penulis akan pulang ke
Kota Kinabalu pada hari berkenaan.
Alhamdulilah
semuanya berjalan lancar. Tiada lagi kereta rosak, tiada lagi laluan sukar yang
memerlukan winch untuk ditempuhi.
Seperti
dihari pertama, kereta Aleey masih mengetuai Kumpulan Media. Disebabkan kereta
penulis berada di bekalang kereta Aleey, sepanjang perjalanan, penulis dapat
melihat titisan air daripada bawah kereta.
Kumpulan
media sempat berhenti di kawasan pembalakan bagi menghubungi wakil Isuzu
menggunakan telefon satelit yang dibawa oleh Presiden Persatuan Pacuan Empat Road Sabah (SFWDA)
merangkap Pengerusi Penganjur Faez
Nordin.
Panggilan telefon itu bagi membolehkan proses
menukar tarikh penerbangan wakil media dan Isuzu yang dijadualkan pada malam
itu dilakukan. Terkandas semalaman dalam hutan menyebabkan wakil media dan
Isuzu yang seharusnya keluar awal tidak dapat berbuat demikian.
Selepas
Azhar siap berurusan perjalanan diteruskan menuju ke Pintu Masuk Pusat
Perhutanan Millian dibawah kendalian Kumpulan Yayasan Sabah.
Sebaik tiba
di situ, penulis dan enam rakan lain yang bakal keluar dari ekspedisi Borneo
Safari itu diperkenalkan kepada pemandu baru yang akan menghantar kami ke Kota
Kinabalu.
Selesai
dibahagikan mengikut kereta masing-masing, jam 5.30 petang perjalanan
diteruskan menuju ke jalan utama dengan melalui kawasan ladang kelapa sawit
yang jauhnya hanya 60 km.
Walau
jaraknya dekat tetapi masa diambil hampir 30 minit kerana jalan yang
berlubang-lubang. Sepanjang jalan kenderaan dipandu melintasi lori-lori besar
yang membawa balak dan kelapa sawit.
Perjalanan
sejauh kira-kira 300 km dari Pintu Masuk Pusat Perhutanan Millian, Tongod ke
Kota Kinabalu diteruskan.
Walau
perjalanan agak mencabar disebabkan hujan lebat yang turun dalam perjalanan
dari Telupid-Ranau serta kabus tebal di kawasan Kundasang, penulis akhirnya selamat
tiba di rumah pada jam 12 tengah malam.
-TAMAT-
took by phone...aksi memasang winch bagi membolehkan kereta tidak dibawa arus deras akibat hujan |
usaha menyelamatkan penumpang yang berada dalam perut kereta untuk naik ke bumbung |
hari berikutnya barulah berjaya menyeberangi sungai di kawasan Tongod |
antara orang-orang kuat yang mengangkat pokok kayu untuk menghalang kereta dari maju ke depan semasa winching menarik kereta dalam salut lumpur dilakukan |