Published in Utusan Borneo
(5 November 2014)
Borneo Safari 2014, Saji Pengalaman berbeza buat peserta
Borneo Safari 2014, Saji Pengalaman berbeza buat peserta
Bermalam
selama tiga malam di kawasan yang hanya dikelilingi hutan belantara dalam
sebuah khemah besar yang dikongsikan bersama rakan media lain tidak pernah
terlintas di fikiran penulis.
Apatah
lagi bila memikirkan sebagai seorang yang bertudung pasti tidak selesa berada
dalam suasana terbuka seperti itu.
Akan
tetapi, penulis berjaya mengenepikan segala ketidakselesaan itu setelah melihat
rakan media lain yang menghormati cara penulis berpakaian.
Itulah
antara cabaran yang penulis tempuhi sepanjang empat hari menyertai Cabaran
Antarabangsa Off Road Imbak Canyon Borneo Safari 2014.
Berbekalkan
keyakinan bahawa penulis mampu menjalani kehidupan dalam hutan, penulis mengambil
peluang diberi Isuzu Malaysia untuk menyertai dan membuat liputan bagi Borneo
Safari kali ke-24 ini.
Walau
penulis hanya berpeluang menyertai separuh perjalanan sahaja namun, pengalaman
kali pertama menyertai BS memberi seribu satu pengalaman berbeza kepada
penulis.
Jika
diawal perjalanan pelbagai kerisuan bermain di fikiran kerana memikirkan bagaimana
hendak mandi dan buang air ketika berada dalam hutan tetapi, setelah mengikuti
BS selama empat hari, segalanya berjalan lancar dan kerisauan itu lenyap begitu
sahaja.
Atas
tunjuk ajar semua pihak, hari-hari yang disangkakan ‘teruk’ dapat dilalui
dengan penuh kesabaran dan memberi pengalaman yang menyeronokkan.
Tahun
ini terdapat sebanyak 270 kenderaan pacuan empat roda yang terdiri daripada
kumpulan media, kumpulan perubatan, peserta pertandingan ujian peringkat istimewa
atau Special Stage (SS) dan peserta ‘tag on’ iaitu mereka yang menyertai BS untuk
menimba pengalaman berada dalam hutan.
Hari
pertama, sebaik sahaja acara pelepasan peserta BS diadakan di hadapan Lembaga
Pelancongan Sabah (STB), perjalanan diteruskan ke SS pertama yang terletak di
atas bukit kawasan Gayang.
Cabaran
SS pertama bermula jam 12 tengahari. Dalam keadaan cuaca panas terik di kawasan
tanah kuning yang berhabuk, penulis gagahi diri untuk merakamkan aksi-aksi
menarik peserta.
Ketika
itu penulis berpeluang melihat kecekapan peserta yang bertanding dan kemahiran
mereka menggunakan winching yang disangkut pada pokok bagi menaiki bukit
setinggi 90 darjah.
Dalam
tempoh masa yang ditetapkan, peserta pertandingan harus berjaya melepasi
halangan dan tiba di tapak permulaan. Kiraan mata diberi berdasarkan kecekapan
pemanduan dan rekod masa yang diambil.
Selesai
merakamkan gambar menarik, perjalanan diteruskan pada jam 1.15 petang menuju ke
tapak perkhemahan.
Pada
malam pertama, tapak perkhemahan terpaksa ditukar ke tempat baru disebabkan
laluan menuju ke tapak asal banjir dan tidak selamat untuk dilalui.
Akhirnya
tapak perkhemahan baru di hari pertama ditetapkan di Pusat Pelancongan Tagal
Kampung Lingkubang, Kota Belud.
Malam
pertama menyertai BS semuanya selesa kerana ada tempat mandi dan tidur yang
sempurna.
Penulis
bersama rakan media lain tidur di ruang terbuka berbumbungkan zink
beramai-ramai. Walau hanya beralaskan katil kem atau ‘camp bed’ dan
berselimutkan ‘sleeping bag’ penulis rasa seolah-olah tidur dalam rumah.
Perjalanan
hari kedua bermula jam 7.25 pagi menuju ke Tapak Perkhemahan Tawai. Difahamkan
jaraknya kira-kira 300 km dari Kota Belud dan mengambil masa lima jam
perjalanan. Bagaimanapun, disebabkan banyak perhentian, masa yang diambil jauh
lebih lama daripada itu.
Peserta
BS sempat berhenti di Pekan Kota Marudu bagi mengambil 300 kotak air mineral
yang ditaja oleh Kedai Su Chung.
Ketika
dalam perjalanan menuju ke Telupid, kenderaan yang penulis naiki iaitu Isuzu
D-Max milik pemandu, Herry Joseph atau digelar Boy D-Max mengalami kerosakan
dan memerlukan kumpulan media berhenti untuk memperbaikinya.
Penulis
menaiki kereta itu bersama dua penumpang lain iaitu wakil Isuzu Malaysia Freddy
Jimmy dan pembantu pemandu Cornelius Jay J.T atau Bong.
Bagaimanapun
masa diambil untuk memperbaiki kerosakan tidak lama dan perjalanan diteruskan
menuju ke destinasi seterusnya.
Dalam
perjalanan menuju ke Telupid, kumpulan media berhenti sekali lagi apabila
dikhabarkan kenderaan membawa kumpulan perubatan terlibat kemalangan. Nasib
agak baik kerana ia tidak membabitkan sebarang kecederaan.
Pada
hari kedua ini, penulis sempat memandu Isuzu D-Max V-Cross 2.5 selama hampir
sejam ketika dalam perjalanan dari Paitan ke Telupid.
Apabila
penulis mengambil alih tempat pemandu, perasaan gementar mula terasa maklumlah
itu kali pertama penulis memandu pacuan empat roda. Semasa memandu, penulis
dapat rasakan kelancaran enjin menaiki bukit dan ketika memotong kenderaan
lain.
Gegaran
pada stering juga dapat dirasakan kerana saiz tayar agak besar kerana sudah
ditukar kepada centipede atau lebih dikenali sebagai lipan untuk membolehkan
pacuan empat roda itu mampu melalui laluan sukar dan berlumpur.
Cabaran Sebenar: Laluan Sukar
Sepanjang
dua hari berada di lebuhraya Kota Kinabalu-Kota Belud-Telupid, akhirnya
memasuki hari ketiga barulah cabaran sebenar bermula.
Ketika
ini, tiada lagi lebuhraya dan jalan bertar. Apa yang dapat dilihat disekeliling
hanyalah ladang kelapa sawit dan hutan belantara.
Dari
tapak perkhemahan yang terletak tidak jauh dari Bulatan Nangoh di kawasan
Telupid, peserta BS bergerak seawal 7 pagi untuk memasuki kawasan hutan yang kira-kira
300 meter dari tapak khemah.
Menerusi
walkie-talkie difahamkan perjalanan dari tapak perkhemahan menuju ke destinasi
seterusnya, Pusat Konservasi Kanyon Imbak (ICCC) adalah sejauh kira-kira 108km.
Setelah
hampir sejam meninggalkan kawasan perkampungan Entilibon, barulah penulis
mengetahui bahawa hutan yang akan dilalui adalah Hutan Simpan Tangkulap
Deramakot. Itupun setelah melihat papan tanda.
Kira-kira
jam 10 pagi, semua pacuan empat roda termasuk kumpulan media berhenti dan beratur
menunggu giliran bagi melepasi laluan sukar atau laluan hardcore yang pertama bagi
BS kali ini.
Disinilah
keupayaan sebenar Isuzu D-Max V-Cross dapat diuji. Ternyata kereta pacuan empat
roda yang sudah dilengkapi dengan winch dan tayar lipan itu mampu meredah
laluan sukar dengan mudah.
Ketika
ini bagi membolehkan kenderaan melalui laluan hardcore, semua kenderaan perlu
menggunakan winch bagi melepasi jalan berlumpur dan licin dan sedikit berbukit.
Terdapat juga kereta yang mampu melalui laluan hardcore itu tanpa menggunakan
winch.
Ketika
ini, penulis dapat melihat bagaimana ‘winching’ dilakukan sama ada disangkut
pada kenderaan lain mahupun pada pokok.
Ia
bukan tugas yang mudah kerana pemandu harus sentiasa mendengar arahan. Pembantu
pemandu serta peserta lain juga harus tangkas menarik keluar kabel winch untuk
disambungkan kepada kenderaan yang bertindak sebagai ‘anchor’.
Bagi
kenderaan yang agak besar dan berat, ia memerlukan dua buah kenderaan untuk
menariknya keluar dari laluan lumpur.
Menyaksikan
kerjasama dan semangat berpasukan yang ditunjukkan semua peserta dalam
memastikan semua kenderaan berjaya melepasi laluan hardcore membuatkan penulis
mula merasa bertuah kerana berpeluang menyertai BS.
Setelah
melepasi kedua-dua laluan harcore, difahamkan kereta penulis naiki mengalami
kerosakan, iaitu axle shaft patah. Maka, keupayaan D-Max yang dinaiki semakin
berkurang kerana four-wheel-drive tidak berfungsi dan hanya bergantung kepada
two-wheel-drive sahaja.
Disebabkan
kerosakan itu, apabila menaiki kawasan bukit dengan jalan yang licin, kereta
yang penulis naiki terpaksa bergantung kepada kereta hadapan untuk menariknya melepasi
laluan yang licin.
Semasa
bergantung kepada kereta dihadapan untuk menaiki bukit, kereta penulis naiki
terlanggar batu besar dan senget sedikit ke sebelah kiri. Genggaman tangan pada
pemegang kereta dirasakan semakin kuat kerana memikirkan kemungkinan kereta
akan terbalik.
Bagaimanapun
pemandu sangat profesional dan berjaya menyeimbangkan kereta semula. Setelah
kereta dalam keadaan seimbang, barulah winch diarahkan untuk disambung kepada
kereta yang berada di atas bukit yang jaraknya kira-kira 50 meter.
Pada
masa ini, dalam seumur hidup penulis, itu kali pertama penulis ikut menarik kabel
winch walaupun hanya seketika.
Masa
ini barulah penulis mengetahui betapa sukarnya kabel itu untuk ditarik keluar
tambahan pula harus menaiki bukit.
Nasib
penulis agak baik kerana pembantu pemandu kereta di hadapan turun menghulurkan
bantuan bagi menarik kabel hingga ke kereta mereka. Kalau hendak harapkan
penulis tarik winch sampai atas, memang tidak larat.
Laluan
hardcore tidak terhenti disitu. Selepas hampir 15 minit perjalanan, sekali lagi
kereta terpaksa dihentikan kerana ada sebuah kereta tersangkut dalam tanah
lembut yang berlumpur.
Cuaca
hujan menyukarkan lagi kereta itu untuk ditarik keluar. Walaupun dua buah
kereta digunakan untuk menarik kereta terbabit, ia tetap tidak berganjak.
Memikirkan
sesuatu perlu dilakukan, peserta yang terkandas disitu membuka laluan baru
dengan mencangkul jalan dan merebahkan pokok bagi memudahkan kereta lalu.
Setelah
30 minit tersadai di situ, kereta yang tersangkut akhirnya berjaya melepasi
laluan terbabit dengan menggunakan laluan baru dan bantuan winching.
Kemudian,
kereta lain yang berada di belakang termasuk kereta dinaiki penulis juga
berjaya melepasi kawasan itu.
Akhirnya
kenderaan dinaiki penulis tiba di tapak perkhemahan baru kira-kira 4 petang.
media official vehicles..Isuzu D-Max V-cross |