Tuesday, November 19, 2013

Indonesia Trip-Day 4 (Bandung)

Bandung 14 Oktober 2013

Hari kedua di Bandung, selesai jak sarapan pagi di hotel kami terus menuju ke Rumah Mode berdasarkan map yang kami lihat. Mula-mula konon jalan kaki jak last2 bila enda jumpa Rumah Mode, kami tanya orang dan terus naik angkotan.

Di Rumah Mode, kami datang hanya untuk lihat apa-apa yang boleh dibeli tetapi di sini tempatnya nampak exclusive. Last-last kami hanya minum cendol nangka sambil melihat kecantikan dekorasi tempat tu.

nampak sedap kan Cendol Nangka ni...
Rumah Mode ni ada jual kerepek, ada restoran dan ada juga beberapa kedai yang jual barang lain seperti handbags dll. Melihat ke’exclusive’an Rumah Mode, tidak la aku simpan hasrat mau shopping di situ. Kalau setakat mau beli kerepek tu ok juga la di sini.

Kami hanya singgah untuk bergambar dan lihat sekeliling. Memandangkan kami breakfast free di hotel so, tidak lah kami godoot mau makan lagi di sana.

Kami hanya duduk menikmati cendol nangka yang berharga Rp 10,000 segelas. Boleh tahan juga sedap...dan haruman nangka meresap dalam cendol.

Habis jak posing di sekitar Rumah Mode, kami terus menaiki angkotan untuk menuju ke Gedung Sate kerana hasrat untuk beraksi bagai di hadapan bangunan yang jadi tumpuan pelancong tu.

Sekali bila sampai di Gedung Sate, tempatnya ditutup. Iya lah kami datang Bandung semasa orang mau sambut Hari Raya Aidiladha kan. Sambil jalan-jalan aku tertarik dengan iklan ni yang aku percaya jika di lakukan di Sabah, ia akan bantu lagi usaha menghijaukan Sabah. Satu korban, satu pokok harus ditanam. Ia usaha yang baik untuk menghijaukan alam.

Hurmmm...impian kami untuk lawat tempat bersejarah di Bandung musnah sebab semua tempat-tempat yang ingin dikunjungi seperti Muzium Post Office dan Gedung Sate hanya buka setengah hari sahaja.

Orang mahu cuti raya kan. Padan muka aku, sebab tanpa tengok kalender terus booking tiket hanya disebabkan tiket time tu murah. Bila sudah booking baru perasan, kami berada di Bandung semasa Hari Raya Haji.

Tapi Kota Bandung tidak la lenggang macam Kota Kinabalu or KL time perayaan sebab disitulah tempat tinggal merangkap kampung kebanyakan dari penduduk di situ (ni based on cerita dari pemandu teksi hotel semasa hantar kami ke aiport pada hari terakhir kami di Bandung).

Disebabkan semua tempat bersejarah tutup, kami hanya ambil gambar dari luar pagar sahaja lepas tu apa lagi, kami terus blah dan pegi Pasar Baru untuk kali kedua.

Kami bershopping dan lunch di Pasar Baru. Nasi berlauk ayam yang boleh la tahan sedap. Harga makanan lebih kurang Rp 60,000-70,000. Sambal punya kick...pedas dan makanan di Indonesia ni selalu dihidangkan bersama tempe. Tempe seperti jadi bahan wajib dalam hidangan mereka. Di sini buat pertama kali, aku dapat minum Teh Botol. Boleh tahan la tapi agak kelat sedikit mungkin sebab tehnya pekat

Bila kami hendak keluar dari Pasar Baru, aishhhh cuaca hujan la pulak, Dua hari di Bandung, petang memang hujan. Mungkin musim hujan agaknya.

So, kami terpaksa habiskan masa lepak dalam Pasar Baru sehingga hujan reda dan terus cari angkotan untuk balik ke Ciwalk.

Tapi lepas keluar Pasar Baru ternampak la gerai-gerai jual kerepek dan banyak pilihan yang ada. Kerepek dan kacang-kacang di situ dijual ikut kilo. Jadi, aku sempat juga rembat kacang dan sejenis biskut Bandung. Kalau tidak silap, aku spend dalam Rp 180,000 juga untuk beli kerepek.

Masa beli kerepek ni la penuh adegan yang aku rasa cukup merimaskan. Tengah dok berdiri untuk beli, aku di datangi seorang pengamen yang nyanyi lagu ntah aku sendiri tidak pernah dengar..aku biarkan saja..

Bila time aku keluarkan purse mau bayar kerepek boleh pula dia ucap ‘terima kasih semoga dipanjangkan rezeki’ maka, aku terpaksa juga beri dia duit kecil dan kebetulan tiada duit syiling masa tu, terpaksa la aku hulur juga Rp 5,000 huuuuu...tu boleh buat bayar tambang angkotan aku balik pegi Ciwalk.

Bila ayat macam tu sudah keluar, terpaksa juga bagi..belum siap kerepek aku di pack dalam beg plastik tiba-tiba ada lagi seorang pengamen datang dan nyanyi, aishhhh last-last aku blah sebaik sahaja siap bayar.

Kalau aku berada lebih lama di situ, silap-silap duit untuk bayar kerepek semua diberi pada budak-budak pengamen tu. Memang diorang tidak paksa untuk beri tapi kita akan dengar ayat-ayat ‘Mbak..dikasi wangnya berapa saja janji ikhlas’

Kawan aku yang sedang tunggu aku siap membeli juga berhadapan dengan aski yang sama, yang mana, pengamen menghampiri dia dan nyanyi lagu dengan harapan diberi wang.

Malam terkahir kami di Bandung, misi kami adalah untuk cari Indo mee cheese seperti yang kawan-kawan aku recommend sebelum datang Bandung. Kawan-kawan aku yang pernah datang situ cakap, Indo Mee cheese is a must try food, kalau datang Bandung.

Malam first tu, kami cari gerai jual indo mee cheese tapi enda jumpa..nasib baiklah malam last di Bandung, ternampak satu gerai yang ada tertulis indo mee cheese di banner gerai. Tapi sebelum singgah makan, kami mau shopping beberapa barang terlebih dahulu.

Namun, hasrat untuk shopping malam tu terpaksa dibuang ke tepi sebab banyak kedai sudah tutup seawal 9 malam waktu tempatan. Esok raya kan, sebab tu la diorang tutup kedai awal.

Malam last tu, boleh katakan kami food hunting la, bukan setakat makan indo mee cheese, kami juga try roti susu cheese dan kemudian siap tapau roti pisang cheese (yang ni lagi sedap)..kami juga sempat tapau Batagor dan Siomay (yang ni ala-ala tauhu dan samosa yang ada inti dan dihidang dengan kuah kacang).

Indo Mee Cheese
Semua makanan malam last ni fuhhhh sedap..menyesal kami enda food hunting dari first night berada di Bandung.

Kami tidur dalam kekenyangan di malam terakhir di Bandung sambil kedengaran laungan takbir raya. Sedih juga la kan sebab beraya di tempat orang.  Walaupun aku sebenarnya keluarga aku jarang buat makan-makan masa raya haji.

15 Okt, hari terkahir di Bandung. Memandangkan flight ke Bali pada belah petang, kami ada masa lagi untuk meronda-ronda Ciwalk sebelum ke airport

Hari last ni, baru kami sibuk mau beli buah tangan untuk saudara-mara yang belum dibelikan sebarang baju atau apa-apa lah.

Aku hanya ingin beli baju batik yang dijual di kedai yang bernama ‘Sasak Batik’. Actually malam last tu memang mau beli baju batik tapi kedai ni tutup awal.

Nasib menyebelahi kami sebab kedai jual batik ni buka walaupun pada hari Raya Aidiladha. Aku beli baju yang berharga Rp 55,000 sepasang. Lepas tu sempat juga singgah kedai jual beg pack yang diperbuat dari jeans.

Hari terakhir di Bandung ni kami shopping kejap jak sebab perlu balik semula ke hotel untuk check-out dan seterusnya minta hantar ke Husein Sastranegara Airport.

Apa yang best mengenai Cihampelas Hotel ni, mereka sediakan free transfer service untuk guest sama ada ke train station mahupun ke airport. Masa datang aku nda tau diorang ni turut sediakan free transfer ke train station. Agak rugi la sebab kena naik teksi sendiri walhal ada jak free transfer service.

Transfer service ni FOC so, kira jimat la duit sikit kan. Pak cik teksi yang hantar kami dari hotel ke airport yang bagitau pasal transfer service ke train station ni.

Aku hanya tahu diorang sediakan transfer service dari airport..so, kira lepas ni kalau datang Bandung naik train lagi, boleh la menginap di Cihampelas supaya dapat roundtrip transfer either ke train station or aiport.

Dari Bandung ke Bali kami menaiki flight pada jam 3.05 petang. Di sinilah baru perasan beg yang masa datang hanya satu, bila balik ke Bali beg sudah bertambah jadi tiga. Kalau terjumpa balik pemandu teksi yang kami naiki dari train station ke Ciwalk, mesti dia akan cakap begini ‘kan mbak, saya sudah bilang, datang tasnya satu baliknya tiga’ hahaha...

Trip to Imbak Canyon Day 3

Day 3 (25 March) in Imbak Canyon I woke up at 5am in the dark and took shower then proceed with breakfast at 6am. I couldn't slept...