Sunday, November 10, 2013

Impian jadi kenyataan..berjaya travel ke tiga kota di Indonesia


Pengembaraan aku di tiga buah kota di Indonesia..
 
Setelah hampir setahun tidak menulis blog, akhirnya ada juga entry baru yang boleh aku selitkan di sini sebelum tahun 2013 berakhir.

Dalam orang dok sibuk dengan Pemilihan Umno, aku sempat melencongkan diri bersama seorang lagi rakan sekerjaku merantau ke Indonesia dengan memilih Yogyakarta, Bandung dan Bali sebagai tempat wisata untuk trip kali ini.

Kisah ku bermula dengan cabaran…yang mana, aku terpaksa menukar tarikh flight disebabkan oleh APEC Summit 2013.

Masa beli tiket Mei lalu, mana la aku tahu ada Apec tarikh aku pilih ni..tup tup bila tarikh makin dekat, iaitu hamper seminggu sebelum penerbangan, Airasia maklumkan penerbangan dibatalkan.

Uish terkejut beruk (ntah apa salah beruk..asal terkejut jak kena kaitan dengan beruk) hahaha…okey2 back to my story..sudah la tarikh penerbangan lagi seminggu dan hotel semua sudah tempah memang cuak la kalau xdapat fly pegi Bali kan..

Setelah ber’tweet’ dengan Airasia melalui Ask AirAsia, akhirnya dapat juga tukar tarikh penerbangan kepada 10 Okt..actual date aku patut ada di Bali adalah 8 Okt, tapi tia apa janji sampai..so penginapan burn utk 2 hari..sehari di Yogjakarta dan sehari di Bandung.

Owh ya..kenapa aku pilih fly direct to Bali sebab AA buat promo time tu..kalau dari Kota Kinabalu ni, penerbangan ke Indonesia hanya menuju ke Jakarta dan Bali, dan aku memilih BALI.

So, on Oct 10, aku pun fly ke Bali dari KK kira-kira jam 7 malam, flight delay dalam sejam dan tiba di Bali dalam jam 10.30 malam.

Sampai2 di airport terus mencari tempat makan, lapar gila sebab dari KK enda sempat gia mau makan. Trip2 kenyang kunun dari rumah.

Disebabkan sudah malam dan Ngurah Rai International Airport tu seperti baru direnovate, kami hanya makan roti di Bangi Kopitiam yang terletak betul-betul di luar pintu keluar international arrival.

Bukan restoran tu tidak ada serve nasi cuma masa kami datang tu mereka kehabisan makanan. Hanya toast bread sahaja yang available.

Kalau ikut perut yang tengah lapar, mau juga keluar cari kafe lain yang hidang nasi tapi malas pula mau merayau-rayau  sudah malam kan. Sebenarnya malas mau angkut beg pack ke hulu ke hilir.

Sepanjang malam untuk tunggu next flight, kami lepak di perkarangan airport jak sambil tidur duduk di mana-mana port yang kosong sebab belum banyak kerusi lagi yang tersedia di kawasan ruang legar airport tu. Maklum la airport baru renovate sebab ada APEC.

Surau ada cuma belum ada aircond dan bernyamuk, last-last tidur jak la di ruang legar airport dekat dengan departure international.


Trip to Imbak Canyon Day 3

Day 3 (25 March) in Imbak Canyon I woke up at 5am in the dark and took shower then proceed with breakfast at 6am. I couldn't slept...