Monday, April 25, 2011

Apa kaitan Roti Gardenia dengan orang Sabah/Sarawak???





Mai aku mau cerita al-kisah yang sedikit jakun dan lucu..Setiap kali aku pegi Semenanjung nda kira la KL or other parts of Peninsular. satu pesanan wajib yang akan keluar dari mulut mak aku 'Jangan lupa beli kek pisang dengan roti Gardenia ar'...hurm itu la pesanan penaja kalo aku pegi outstation or travel ke Semenanjung..erm mau tahu kenapa??????? sebab makanan ni tiada jual di Sabah mahupun Sarawak.

Walaupun Gardenia brand ni berasal dari Sabah tapi sehingga ke hari ni, hanya minuman dan white bread jak yang ada dijual di kedai2 di sini..Kalo roti gardenia yang ada pelbagai jenis tu memang nda akan jumpa la di Sabah, melainkan beli dari Semenanjung.

Setahu aku bila brand Gardenia ni dibeli oleh Singaporean, kebanyakkan products yang dikeluarkan hanya dipasarkan di Semenanjung jak..So, apa lagi kebanyakkan orang Sabah ni, kalo datang sana, mesti borong berbakul-bakul roti Gardenia ni..erm kesian kan kami di sini..

Rasanya akak-akak or adik-adik yang keja di Tesco, Jusco or Giant di belah2 Semenanjung tu mesti boleh cam aku ni dari Sabah...sebab kalo orang beli Gardenia bread dalam kuantiti yang banyak jak mesti kena label 'owh ni mesti orang Sabah or Sarawak'....

Aku ingat lagi cerita akak tour guide yang aku jumpa di Sarawak tahun lepas..dia juga bercerita benda yang sama..Akak tu cakap kalo diorang pegi Semenanjung mesti beli Gardenia bread tu banyak-banyak..iya la roti tu pun tiada jual di Sarawak

Masa tu, aku ikut team Gaya Travel Magazine punya program Kembara 1Malaysia di Sarawak pada Mac 2010..

Menurut akak tu, pekerja Tesco tanya dia..yang dia tu orang Sabah ka Sarawa? sebab dia pun beli roti gardenia tu berbakul-bakul...

erm nampak sangat kan memang ni antara description yang diberikan kepada kami orang Sabah/Sarawak ni..

Aku tahu bukan semua jakun macam kami...tapi believe me..most of Sabahans/Sarawakians would buy this bread when they travel to Peninsula..

So pekerja-pekerja Tesco, Jusco, Giant, Carefour or mana-mana la yang ada jual roti Gardenia ni jangan la hairan ya kalo nampak muka akak ni dok borong roti Gardenia di tempat anda..tapi sebenarnya bukan boleh tahan lama pun roti2 tu..paling lama pun 2-3 hari jak..so aku tidak la beli melampau-lampau macam mau kasi makan satu kampung..cukup2 la untuk family kami jak..

Bukan mau cakap roti-roti Gardenia yang berharga 70sen tu yang ada perasa coklat,jagung, vanila, coffee, ikan bilis dll tu sedap sangat tapi ntah la mungkin sudah jadi kebiasaan kami cari bread tu kalo datang Semenanjung..

Alah roti tu baru 50sen jak masa zaman2 aku study Penang dlu..zaman dimana harga minyak dan bahan mentah belum naik lagi :-)

July 2012 bar-baru ni bila aku pegi LCCT, aku baru tau yang roti gardenia ni sudah banyak dijual di airport dan dalam balai pelepasan pun ada jual..so sekarang ni mudahlah kami mau borong..nda payah sudah mau pegi jauh-jauh sampai tesco dll..

Kalau aku teringin sangat mau makan, silap2 buli jak aku travel pegi airport beli bread lepas tu balik KK..buat keja gila la jawapnya..

Trip to Imbak Canyon Day 3

Day 3 (25 March) in Imbak Canyon I woke up at 5am in the dark and took shower then proceed with breakfast at 6am. I couldn't slept...