Thursday, June 9, 2011

Bila aku jatuh cinta

Berjinak-jinak dengan novel bukanlah perkara yang pernah aku lakukan sebelum ni..even masa secondary school pun aku tidak pernah berminat dengan mana-mana novel..maklum la masih harapkan duit 'pa ma' papa dan mama..untuk membiyai perbelanjaan sekolah..

Tapi bila aku mula menjejakkan kaki ke menara gading..buat pertama kalinya aku mengenali apa itu NOVEL..melihat rakan sebilik ku membaca novel sehingga lewat malam membuatkan aku tertanya-tanya apalah bestnya baca novel tu..

tup-tup bila aku mencapainya dan mula membaca nukilan ringkas di belakangnya aku tertarik dengan sinopsis itu..

Pertama kali membaca karya si Penulis yang menggunakan nama pena -Damya Hanna, aku mula tertarik. Novel pertamanya yang aku baca dengan kulit novel berwarna pink 'Saat Cinta Bersemi' membuatkan aku fall in love with her Novel..for the first time in my life layan novel..excited memang tak dapat nak digambarkan la..bila rakan sebilik ku membaca novel itu aku buat tak endah je mula-mula..tapi bila aku sudah start baca sampai subuh pun boleh stay up..

Novel yang bertajuk 'Saat Cinta Bersemi' ni yang membuatkan aku terus mula mengumpul novel. Sehingga kini, ada beberapa novel yang belum pernah aku baca dalam simpanan ku..bukan tidak berminat membaca lagi tapi masa tidak mengizinkan..maklum la membaca ni perlukan kosentrasi yang betul supaya boleh habiskan 1 novel tu dalam beberapa hari ja..

Kini, minat ku bertukar untuk membaca novel thriller karya Ramlee Awang Mursyid (RAM)..mungkin bagi sesetengah orang karya RAM ni sudah dikira makanan mereka..tapi aku mengenali RAM melalui 'Mikhail' novel beliau yang entah ke berapa..aku akan cuba kumpulkan semua karya beliau kerana karyanya sangat bagus. Kini ADAM sedang salam proses pembacaan ku..Aku tahu ia novel yang sudah lama diterbitkan tapi bukan orang yang baru mengenali RAM ni, aku akan cuba menyelami cara penulisan beliau..

Sebenarnya aku juga punya hasrat untuk menghasilkan novel sendiri..tapi masa banyak yang perlua aku pelajari. Aku tidak mahu menjadi penulis hangat-hangat tahi ayam..menulis novel perlukan kreativiti dan idea yang bagus dan bernas..aku mahu jika aku punya novel suatu hari ni..biarla novel tersebut mendapat tempat dihati pengemar novel...insyallah doakan impian ku ini menjadi nyata :-)

Trip to Imbak Canyon Day 3

Day 3 (25 March) in Imbak Canyon I woke up at 5am in the dark and took shower then proceed with breakfast at 6am. I couldn't slept...