Thursday, October 13, 2011

:: Bila Kita Tua ::

I Just went to Sri Pritchard Home in Kinarut tis morning..for wat??erm biasa la covering function. sayu hati melihat orang-orang tua yang menghuni d situ..ia la bah sapa nda kesian kan tapi kalo anak diorang sendiri sudah nda peduli sama diorang apa la kita mau cakap..cakap dalam hati jak la.

Hari ni aku cover Sedco buat lawatan amal ke situ sempena ulang tahun mereka yang ke40..ia la it is part of their CSR programme..

masa dengar taklimat..ada juga jenaka yang terkeluar dari mulut akak2 Sedco tu..bila dinyatakan ada tempat tinggal untuk suami isteri, ada yang berjenaka "erm..macam resort pula kan, syok ni tau cari dulu pasangan dulu baru buli tinggal d sana'.

Aku yang mendengar hanya tersenyum..ia la mereka hanya bergurau..siapa la yang sanggup menghantar diri sendiri ke situ. Buat apalah beranak ramai kalo ibu bapa sendiri tidak terjaga.

Ni bukan pertama kali aku ke sana..aku pernah buat special report pasal Sri Pritchard Home ni masa mula2 aku start keja dulu. Masa datang tu, terasa sunyi betul tu ruamh orang tua..iya la aku datang berseorangan dan bukannya lawatan berkumpulan. Hari-hari biasa memang sunyi la tempat tu. Alhamdulillah time ada perayaan banyak juga NGO yang berkunjund ke situ.

Tapi bukan itu point yang aku mau cakap..Aku bersyukur sangat kerana tidak ramai muslim or bumiputera yang dihantar dan menjadi penghuni di situ. Bukan mau cakap kita ni bagus tapi at least kita masih punya belas kasian untuk tidak menghantar orang tua kita pegi rumah orang-orang tua.

Bayangkan ja la..60 per cent dari penghuni d sana adalah Cina??Y?? erm aku pun nda pasti..tepuk dada tanya diri sendiri. Kenapa berlakunya perkara ni..Mungkin ramai antara anak-anak mereka ni berkerjaya dan tiada masa mau jaga parents diorang tapi macam mana susah pun, nda payah la bah pegi hantar di rumah orang tua..kesian juga tu, macam tiada keluarga la pula..

Harap2 bila kita sudah tua nanti anak2 kita tidak akan sanggup hantar kita pegi rumah orang tua..kalo dihantar juga sama la nasib kita dengan mereka2 ni. Buat apa la kerjaya yang hebat jika ibu bapa sendiri tidak di jaga dengan baik.



Trip to Imbak Canyon Day 3

Day 3 (25 March) in Imbak Canyon I woke up at 5am in the dark and took shower then proceed with breakfast at 6am. I couldn't slept...