Sunday, November 30, 2014

Apa menariknya Puerto Princesa, Palawan?

Published in Utusan Borneo
(26 November 2014)


Dikelilingi 1, 780 pulau-pulau kecil yang cantik, Palawan, Filipina mempunyai daya tarikan tersendiri yang pastinya mampu menarik pelancong berkunjung ke situ.

Memiliki destinasi eko-pelancongan yang diiktiraf Unesco sebagai salah satu daripada tujuh keajaiban dunia membuatkan Palawan semakin hari semakin menjadi pilihan pelancong tidak kira dari negara jiran mahupun negara Asia dan Eropah yang lain.

Kedudukan Sabah yang terletak bersebelahan dengan Palawan memudahkan lagi jalinan kerjasama dilakukan di antara kedua-dua wilayah ini.

Langkah Star Cruises memperkenalkan laluan Kota Kinabalu-Puerto Princesa, Palawan adalah tindakan yang amat tepat dalam membantu mempromosikan destinasi pelancongan yang terdapat di kepulauan yang terletak di kawasan Barat Selatan Filipina ini.

Pemilihan Bandar Puerto Princesa, Palawan sebagai destinasi terbaru Star Cruises dilihat mampu membantu meningkatkan lagi industri pelancongan di bandar itu.

Dengan adanya tempat-tempat menarik seperti Taman Negara Sungai Subraterranean Puerto Princesa (PPSRNP) yang mendapat pengiktirafan Tapak Warisan Dunia Unesco pada 2011, pelayaran Star Cruises ke Bandar Puerto Princesa dijangka akan mendapat maklum balas yang memberangsangkan daripada penduduk Sabah serta pelancong asing.

Sebagai salah satu daripada tujuh keajaiban dunia, taman itu memiliki sumber alam semulajadi yang cantik dan menarik seperti hutan simpan, pantai pasir putih, pelbagai spesis hidupan liar yang terancam, gua serta sungai bawah tanah terpanjang di Lautan China Selatan.

Menaiki bot menelusuri sungai bawah tanah sepanjang 8.2 km itu pasti memberi pengalaman menarik buat sesiapa sahaja yang berkunjung ke situ.

Hanya 15 minit menaiki bot dari Pantai Sabang, pelancong sudah boleh menyaksikan keunikan yang terdapat dalam sungai bawah tanah yang kedalamannya sehingga sembilan meter????

Gabenor Palawan Jose Chavez Alvarez dipetik dalam ucapan yang disampaikan Naib Gabenor Palawan Victorino Dennis M. Socrates berkata, beliau amat gembira dengan kehadiran Star Cruises yang menjadikan Puerto Prinesa sebagai destinasi yang dituju.

Katanya, usaha yang dilakukan itu pasti mampu mengukuhkan lagi hubungan antara Sabah dan Pulau Palawan.

Beliau percaya usaha untuk menarik lebih ramai pelancong ke Palawan akan dapat direalisasikan dengan langkah Star Cruises menjadikan Puerto Princesa sebagai destinasi pelayaran terbaru mereka.

Hubungan kerjasama antara Sabah dan Palawan sudah lama terjalin kerana sebelum Star Cruises menjadikan Puerto Princesa sebagai destinasi pelayaran, anak Syarikat Penerbangan Malaysia iaitu MASWings juga pernah menjadikan Puerto Princesa sebagai laluan mereka.

Namun, atas sebab-sebab komersil, penerbangan MASWings dari Kota Kinbalu-Puerto Princesa diberhentikan perkhidmatan pada 31 Ogos lalu.

William Hiew, 57, yang berasal dari Kota Kinabalu berkata, menyertai Program Inaugural Star Cruises SuperStar Aquarius Kota Kinabalu-Puerto Princesa membuka mata beliau bagaimana industri pelancongan di Palawan dipromosikan.

Katanya, beliau amat kagum melihat bagaimana Jabatan Pelancongan Palawan dan orang-orang dalam industri pelancongan di situ menyediakan kemudahan bagi menyambut kedatangan pelancong yang menaiki Star Cruises ke pulau itu.

Uniknya mengenai Pantai Sabang dan PPSRNP, tempat itu amat mementingkan konservasi dan pengunjung yang datang tidak dibenarkan membuang sampah di merata-rata tempat. Sekiranya didapati membuang sampah, denda akan dikenakan kepada mana-mana pihak yang gagal mematuhi peraturan ditetapkan.

Beliau berkata, persembahan tarian kebudayaan yang dipersembahkan sempena acara sambutan ketibaan Star Cruises itu mencerminkan kepelbagaian budaya yang terdapat di situ.

Turut berkongsi pendapat yang serupa adalah abangnya, Vincent Hiew, 64, yang menyatakan kekagumannya melihat bagaimana orang dalam industri pelancongan di Palawan mempromosikan destinasi pelancongan mereka.

“Jika di Sabah, kita tidak akan melihat orang menawarkan khidmat mengambil gambar di pulau-pulau yang menjadi tumpuan pelancong tetapi di Puerto Princesa, mereka berlumba-lumba menawarkan khidmat fotografi.

“Itu adalah cara mereka mencari sumber kewangan tambahan. Oleh itu, saya berharap orang-orang dalam industri pelancongan di Sabah dapat mengambil inisiatif serupa bagi menyediakan perkhidmatan fotografi kepada pengunjung di destinasi-destinasi pelancongan yang terdapat di Sabah,” katanya.

Vincent berkata, usaha konservasi yang dilakukan di destinasi pelancongan yang terdapat di Palawan juga harus dijadikan sumber inspirasi untuk industri pelancongan di Sabah.

Ia kerana beberapa pulau yang menjadi destinasi pelancongan termasuk pulau yang terletak dalam kawasan Taman Tuanku Abdul Rahman kini dicemari oleh sampah-sarap.

Jika penguatkuasaan dilakukan bagi memastikan kebersihan di destinasi pelancongan dikuatkuasakan di Sabah, sudah pasti kawasan pelancongan di negeri ini lebih indah tanpa dicemari sampah.

Selain PPSRNP yang sering menjadi sebab utama pelancong berkunjung ke Palawan, kepulauan yang mempunyai banyak pulau-pulau kecil itu juga memiliki pantai pasir yang cantik seperti di Honda Bay dan Ulugan Bay.

Dari pantai pasir putih Honda Bay, pelancong berpeluang melawat pulau-pulau berhampiran melalui ‘Island Hopping Tour’ yang menyediakan pilihan seperti Starfish Island; Pambato Reef; Arreceffi Island; Pandan Island; Cowrie Island; Luli Island dan Bat Island.

Honda Bay menyediakan pelbagai aktiviti menarik untuk pelancong termasuklah berkayak, snorkeling dan menyelam.

Ulugan Bay pula menawarkan eko-pelancongan yang akan membawa pelancong menelusuri kawasan bakau di sepanjang Sungai Bahile.

Pelancong juga berpeluang belayar menggunakan ‘Paraw’ iaitu bot pelayaran khas yang digunakan di kebanyakan pulau di Filipina.

Khas untuk mereka yang suka menyelam, Palawan sememangnya dikelilingi destinasi menyelam yang cantik dan menarik untuk diterokai.

Antara destinasi menyelam yang terdapat di Palawan adalah Taman Negara Marin Batu Karang Tubbataha, TayTay, Pulau Coron, Busuanga dan El Nido.

Taman Negara Marin Batu Karang Tubbataha adalah taman yang dijadikan tempat perlindungan 46 coral genera dan 300 spesis batu karang. Malah, ia juga menjadi tempat tinggal 400 spesis ikan.

Tubbataha dan pulau-pulau kecil disekitarnya diiktiraf sebagai taman negara marin pada 1988 dan seterusnya diiktiraf sebagai Tapak Warisan Dunia Unseco pada 1993.

Untuk aktiviti berkayak pula, destinasi yang sering menjadi pilihan pengunjung untuk berkayak adalah San Vicente, El Nido, Busuanga dan Honday Bay.

Sebagai usaha konservasi biodiversiti untuk pemuliharaan habitat semulajadi di Filipina, beberapa kawasan pulau di negara itu terlibat dalam Projek Bersepadu Kawasan Perlindungan Negara (National Intergrated Protected Areas Project) dan pulau-pulau kecil di Palawan adalah antara pulau yang dilindungi melalui projek itu.

Antara pulau yang terlibat dalam projek berkenaan adalah Pulau Coron, El Nido dan Malampaya Sound.

Untuk Pulau Coron, 75 peratus daripada kawasan hutan yang dilitupi batu kapur di pulau itu masih belum disentuh atau diterokai. Pulau ini juga dilengkapi dengan Tasik Kayangan yang mendapat penganugerahan sebagai tasik terbersih dan terhijau di Filipina.

El Nido pula adalah pulau yang diiktiraf sebagai kawasan perlindungan marin untuk melindungi populasi kura-kura. Kemudiannya, perlindungan itu dilebarkan daripada hanya melindungi hidupan marin kepada melindungi hutan bakau dan kawasan tadahan air di sekitarnya.

El Nido yang terletak di utara Palawan memerlukan masa selama 6 jam perjalanan menaiki kenderaan dari Bandar Puerto Princesa.

Malampaya Sound pula adalah antara kawasan yang mempunyai hutan bakau terbesar di Filipina.

Bagi anda yang gemarkan sejarah dan ingin menjelajah Bandar Puerto Princesa, bandar ini memiliki banyak tempat-tempat bersejarah yang menarik.

Melalui lawatan di bandar atau ‘City Tour’, pengunjung berpeluang melihat keunikan Bandar Puerto Princesa seperti Puerto Princesa Baywalk (laluan pejalan kaki di tebing laut berhampiran pelabuhan Puerto Princesa); Immaculate Conception Cathedral, Plaza Cuartel (tugu peringatan perang); Iwahig Prison dan Penal Farm; Rancho Sta. Monica, Taman Rama-Rama; Taman Buaya, Baker’s Hill Palawan; Mendoza Park, Kuyba Almoneca Meditation Garden, Muzium Perang Dunia Kedua dan Binuatan Creations.

Bagi pencinta haiwan, mengunjungi zoo di Pulau Calauit, Busuanga yang terletak di utara Palawan akan membuatkan pengunjung berpeluang melihat haiwan afrika dan haiwan endemik di Filipina.

Bagaimanapun untuk mengunjungi zoo terbuka ini, pengunjung perlu mendapatkan permit khas daripada ‘Palawan Council for Sustainable Development Office’.

Bermula pada 1976, Pulau Calauit di Busuanga ini dijadikan kawasan yang menjadi rumah untuk haiwan exotic dari Kenya berikutan rayuan yang dibuat Kesatuan Antarabangsa untuk Konservasi Alam Semulajadi (International Union for the Conservation of Nature-IUCN) supaya menyediakan kawasan bagi menempatkan hidupan liar yang terancam di Afrika.

Jika pengunjung melawat ‘Calauit Game Preserve & Wildlife Sanctuary’, anda akan dapat melihat haiwan seperti zirafah, kuda belang, rusa dan banyak lagi yang berkeliaran secara terbuka kerana tiada pagar yang dipasang di zoo berkenaan.

Kawasan perairan Calauit pula menjadi perlindungan yang menempatkan dugong, kura-kura laut dan ‘giant clam’.

Untuk anda suka dengan aktiviti lasak seperti mendaki; ‘rock climbing’ mahupun ‘jungle trekking’, Palawan mempunyai beberapa kawasan yang boleh dijadikan destinasi pendakian antaranya Tumarbong Falls di Quezon yang terletak di selatan Bandar Puerto Princesa; Mount Capoas di Malampaya Sound serta di Bulalacao Falls, El Nido.

Bagi puncak yang lebih mencabar, pendaki boleh cuba menaiki Thumb Peak dan Mount Stavely di Central Palawan; Victoria Peak; Anapahan Peak; Bulajao Range serta Mount Matalingahan.

Sebelum kembali ke negara masing-masing, semua pelancong pasti ingin mendapatkan cenderamata untuk dihadiahkan kepada saudara-mara dan rakan-rakan.


Untuk membeli barangan cenderamata, pelancong boleh mengunjungi pusat yang menjual pelbagai jenis cenderamata yang dikenali sebagai ‘Cangih-Cangih’.

(Credit photo to David Aramiti- an official photographer for Inaugural Program SuperStar Aquarius Kota Kinabalu-Puerto Princesa Nov9-12 2014)

Starting point to Underground river..jetty in Sabang Beach
limestone

a boat ride-underground river Puerto Princesa



Star Cruises-SuperStar Aquarius berpangkalan di Kota Kinabalu

Published in Utusan Borneo
(20 November 2014)


Jika anda seorang yang gemarkan percutian santai di atas kapal persiaran mewah dengan tawaran harga berpatutan, percutian bersama Star Cruises pasti mampu memenuhi kriteria percutian yang anda inginkan.

Mungkin 10 tahun dahulu, bercuti menaiki kapal persiaran mewah hanya sekadar mimpi tetapi kini, dengan adanya Star Cruises-SuperStar Aquarius yang berpangkalan di Kota Kinabalu bermula 8 November 2014-1 Mac 2015, semua orang dapat menikmati percutian atas kapal mewah itu dengan tawaran harga istimewa.

Sempena tahun kedua kedatangan SuperStar Aquarius di Sabah, Star Cruises menawarkan tiga pilihan pakej percutian khas buat penumpang yang ingin menaiki kapal pelayaran terkemuka Asia Pasifik itu.

Naib Presiden Kanan bahagian Jualan Star Cruises Singapura Michael Goh dipetik berkata, untuk tahun kedua Star Cruises berpangkalan di Kota Kinabalu ini, Star Cruises menawarkan pakej percutian empat hari tiga malam 4H/3M Kota Kinabalu-Puerto Princesa, pakej percutian dua malam (2M) yang ditawarkan pada minggu tertentu serta pakej berlayar semalaman (1M) di perairan tinggi.

Sempena promosi ketibaan SuperStar Aquarius itu, tawaran diskaun 40 peratus diberikan bagi pakej 4H 3M Kota Kinabalu-Puerto Princesa. Tiket bagi laluan itu adalah serendah dari RM 740 setiap seorang (tidak termasuk cukai pengendalian pelabuhan).

Pakej percutian ke Puerto Princesa yang mengambil masa 12 jam pelayaran itu akan berlayar pada setiap hari Ahad mengikut tarikh yang telah ditetapkan.

Untuk penumpang yang memilih  pakej percutian 2M dan 1M, tawaran diskaun 30 peratus turut diberikan. Promosi pakej 2M yang ditawarkan adalah serendah RM 322 setiap seorang. Manakala, pakej 1M pula berharga RM 150 setiap seorang. Kedua-dua harga pakej itu tidak termasuk cukai pengendalian pelabuhan.

Katanya, bagi membolehkan penumpang menikmati harga promosi itu, mereka harus membuat tempahan sebelum 31 Disember 2014.

Mengenai perkhidmatan SuperStar Aquarius, beliau berkata, kapal seberat 51, 039 tan itu mampu menampung sehingga 1, 511 penumpang dalam satu-satu masa dengan kapasiti kabin sebanyak 756 buah.

Sempena cuti sekolah akhir tahun ini, untuk keluarga yang ingin membawa anak-anak bercuti menaiki SuperStar Aquarius, Program 'ButterLion At Sea’ pasti dapat menghiburkan kanak-kanak.

Seiring dengan tema 'Butterlion At Sea' itu, lima kabin dihias khas mengikut tema ButterLion untuk memberikan pengalaman luar biasa kepada penumpang Star Cruises.

Selain itu, Michael berkata, buat penumpang yang membawa anak menaiki Star Cruises bagi pakej percutian 1M, Program Junior Cruiser sempena cuti sekolah November-Disember pasti mampu membuatkan anak mereka gembira sepanjang berada atas kapal.

Kapal persiaran yang menyediakan 10 buah restoran dan bar ini pasti mampu memenuhi citarasa setiap penumpang kerana makanan yang dihidangkan terdiri daripada masakan Malaysia, masakan Cina, makanan Jepun serta makanan barat.

Daripada jumlah itu, dua buah restoran iaitu restoran menghidangkan makanan buffet (Restoran Spices) dan sebuah restoran menghidangkan makanan ala carte (Taipan) adalah dua restoran yang mendapat persijilan halal Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim).

Manakala, dua restoran lagi iaitu Oceana dan Mariners dikategorikan sebagai ‘serve no pork’ dan hanya Dynasty sahaja yang sajikan makanan tidak halal.Untuk penggemar sushi atau makanan Jepun, Blue Lagoon pasti dapat memenuhi citarasa mereka.

Buat penumpang yang gemarkan minuman beralkohol seperti wine, beer atau whiskey, terdapat pilihan bar yang disediakan dalam kapal iaitu Lagoon Bar, Tea Corner, Maxims Lounge, Skyline Karaoke dan Champ’s Bar.

Selain itu, perkhidmatan lain yang turut disediakan dalam kapal adalah Pusat Penjagaan Kanak-Kanak, yang mana bayaran dikenakan mengikut tempoh masa.

Kapal ini juga turut dilengkapi dengan klinik kesihatan yang dikendalikan oleh doktor pakar bagi memudahkan penumpang sekiranya mereka mengalami masalah kesihatan sepanjang berada atas kapal.

Bagi Samsia Jiman, 62, menaiki Star Cruises bersama anak-anak dan suami buat kali pertama ini memang suatu pengalaman berharga buatnya.

Katanya, tawaran pakej percutian yang disediakan amat berpatutan terutama dengan adanya harga promosi sempena cuti sekolah hujung tahun.

Beliau berkata, walau diawal percutian beliau tidak yakin dengan perkhidmatan disediakan atas kapal yang dikaitkan dengan kasino namun, setelah berada dalam kapal barulah beliau menyedari tanggapannya sebelum ini agak terpesong.

Star Cruises sebenarnya menyediakan banyak perkhidmatan lain yang dapat dimanfaatkan oleh penumpang. Ia termasuklah kemudahan bersantai, bersukan, hiburan serta tempat membeli-belah.

“Dalam kapal juga senang untuk mencari makanan kerana adanya restoran yang mendapat persijilan halal Jakim. Hidangannya juga menepati selera kerana masakannya ala Malaysia," katanya ketika ditemui semasa Program Inaugural Star Cruises-SuperStar Aquarius KK-Puerto Princesa yang diadakan pada 9-12 November lalu.

Samsia berkata, taklimat keselamatan semasa hari pertama menaiki kapal adalah langkah yang baik untuk memudahkan penumpang mengetahui tempat perkumpulan sekiranya berlaku kecemasan.

Merasai sendiri pengalaman bercuti ke Puerto Princesa menaiki Star Cruises memang satu pengalaman yang manis buatnya, kata Samsia yang berasal dari Keningau ini.

Menurutnya, berada dalam kapal pasti tidak akan membuatkan penumpang bosan kerana pelbagai jenis hiburan disediakan termasuk untuk kanak-kanak.

Charrie Pascura, 36, yang berasal dari Manila berkata, perkhidmatan yang disediakan atas kapal persiaran itu memang menepati ekspektasi penumpang.

Beliau memberikan lima daripada lima bintang kepada perkhidmatan atas kapal yang diberikan.

“Apa yang agak kurang menyenangkan adalah penumpang perlu berbaris panjang setiap kali hendak turun dari kapal. Selebihnya semua perkhidmatan disediakan Star Cruises cukup memuaskan hati,” katanya.

Beliau berkata, dengan perkhidmatan atas kapal yang baik itu, beliau pasti akan kembali menaiki Star Cruises dan seterusnya mempromosikan kemudahan yang ada kepada pelajar-pelajarnya.

Hiburan atas kapal

Percutian bersama Star Cruises bukan sekadar menawarkan penginapan dan restoran atas kapal sebaliknya, ia turut menyediakan pelbagai jenis hiburan bertaraf antarabangsa khas buat penumpang.

Untuk sesiapa yang gemar dengan silap mata, persembahan ‘Leslie Mckinner’s World of Magic’ pasti dapat memenuhi minat mereka.

Dalam membuat persembahan, Leslie turut membabitkan penonton termasuk kanak-kanak sebagai sukarela untuk menjayakan persembahan silap matanya.

Kanak-kanak yang ingin mempelajari silap mata berpeluang mempelajari teknik itu melalui Kelas Silap Mata yang dikendalikan oleh Leslie. Untuk menyertainya, ibu bapa perlu mendaftarkan anak-anak mereka dengan lebih awal di kaunter aktiviti yang terdapat atas kapal.

Persembahan teater muzikal 'Somewhere in Time' yang menampilkan produksi Star Cruises pasti membuatkan penonton terpesona dengan kostum pelakon yang berwarna-warni serta jalan cerita kisah dongeng yang menghiburkan.

Semasa persembahan ‘Somewhere in Time’, terdapat selingan-selingan persembahan lain turut diselitkan seperti persembahan akrobatik secara individu dan secara berpasangan.

Persembahan-persembahan selingan itu pasti membuatkan penonton terpegun dengan gaya persembahan dan teknik akrobatik yang dipersembahkan.

Disebalik Tabir SuperStar Aquarius

Sekiranya penumpang ingin melihat sendiri bagaimana chef menguruskan dapur yang mempunyai 120 krew dapur termasuk pelayan, penumpang berpeluang melawat bahagian dapur dengan menyertai ‘Galley Tour’.

Untuk galley tour ini, penumpang perlu membuat tempahan terlebih dahulu di kaunter aktiviti dan bayaran minima dikenakan untuk setiap seorang.

Melalui galley tour yang diketuai oleh Executive Chef Mark Harald ini, penumpang berpeluang melihat bagaimana proses penyediaan makanan dilakukan untuk ratusan atau ribuan penumpang setiap hari.

Ketika mengetuai galley tour, Mark memberitahu setiap hari mereka menyediakan makanan menggunakan kira-kira 5, 000 biji telur, 150 kilogram (kg) beras, 4, 000 kg daging, 3, 000kg buah-buahan dan 4, 000 tan air.

Mark berkata, kebanyakan sumber bahan mentah itu diperoleh daripada masyarakat setempat dan jika bekalan tidak mencukupi barulah Star Cruises mengimport dari luar negara seperti Hong Kong.

Katanya, memandangkan SuperStar Aquarius berpangkalanan di Kota Kinabalu maka, sumber bahan mentah ini akan dibeli daripada pembekal tempatan.

Ia secara tidak langsung Star Cruises turut membuka peluang perniagaan kepada peniaga-peniaga tempatan.

Mengenai penyediaan restoran halal, Mark dipetik berkata, sebenarnya sudah lama kapal pelayaran itu merancang untuk menyediakan restoran halal dan impian itu akhirnya tercapai apabila SuperStar Aquarius mula berpangkalan di Kota Kinabalu pada tahun lalu.

“Kami merasa gembira melihat peningkatan penumpang Islam atas kapal dan kami akan terus menyediakan hidangan makanan terbaik. Ia bagi memastikan halal yang diperoleh dapat dikekalkan. Kami sedar bukan mudah untuk mendapatkan persijilan halal Jakim kerana banyak peraturan yang perlu dipatuhi.

"Untuk makluman, kami turut mempunyai pakar yang memastikan bahan mentah yang diperoleh adalah melalui pembekal yang mendapat kelulusan Jakim. Peraturan untuk mengekalkan sijil halal yang ditetapkan harus dipatuhi sebaik mungkin bagi mendapatkan kepercayaan daripada pelanggan Islam," katanya.

Selain galley tour, jika keadaan mengizinkan, penumpang juga berpeluang memasuki ruangan kapten kapal untuk menyaksikan bagaimana kapal dikemudi oleh kapten dan krew di bahagian teknikal itu.

Untuk memasuki ruangan ini, penumpang perlu mendaftar bagi menyertai ‘Bridge Tour’ yang memerlukan mereka membayar RM 35 setiap seorang dan ia terhad kepada 15 orang penumpang sahaja.

Kemudahan sukan, spa dan rawatan kecantikan atas kapal

Bagi penumpang yang suka bersenam, kapal pelayaran ini dilengkapi dengan kemudahan sukan seperti gelanggang bola keranjang, laluan jogging, kolam renang dan gym yang boleh digunakan secara percuma pada bila-bila masa dengan syarat, pakaian yang dipakai hendaklah bersesuaian.

Untuk penumpang yang suka membeli-belah, ruangan bebas cukai yang terdapat dalam kapal pasti dapat memenuhi kehendak 'si kaki shopping'.

Ruangan bebas cukai yang meliputi China Duty-Free, Canopus watches & jewellery dan Ports O’ Call menawarkan pelbagai barangan berjenama antarabangsa termasuklah barangan kulit, minyak wangi, cenderamata serta banyak lagi.

Jika anda keletihan setelah seharian berada dalam kapal, penumpang boleh merehatkan minda dan badan dengan mendapatkan khidmat urutan yang ditawarkan di di INS’ Spa, Sauna & Gymnasium.

Buat penumpang yang memilih percutian 4H 3M bersama Star Cruises dan ingin berdandan bagi menghadiri Malam Gala Kapten pada malam terakhir atas kapal, penumpang boleh mendapatkan khidmat rawatan kecantikan di Spa & Beauty Salon.


Thursday, November 27, 2014

Cabaran Antarabangsa Borneo Safari Imbak Canyon 2014 (Part 3)

Published in Utusan Borneo
(9 November 2014)

Menyaksikan ekspedisi Borneo Safari (BS) sejak di bangku sekolah membuatkan hati kecil Kenny Chin, 34, terdetik untuk menyertai sukan pacuan empat roda itu suatu hari kelak.

Berbekalkan minat yang mendalam terhadap sukan pacuan empat roda itu, akhrinya beliau menyertai BS pada tahun 2012.

Ahli Perniagaan ini berkata, kali pertama menyertai BS sebagai peserta pertandingan dan memenangi Jamboree Challenge adalah kenangan yang tidak mungkin dilupakan.

Siapa menyangka angan-angan yang tersemat dalam diri sejak berusia 15 tahun menjadi kenyataan. Apatah lagi apabila memenangi pertandingan.

Mengimbau kembali detik kemenangan itu, Kenny atau lebih mesra dengan panggilan Ah Kian berkata, semasa menyertai Jamboree Challenge enjin Isuzu Trooper miliknya pecah di tengah-tengah hutan belantara ketika dalam perjalanan dari Kota Belud menuju Ranau.

"Bayangkan di tengah-tengah hutan itu jugalah saya menukar enjin," katanya ketika ditemui semasa Cabaran Antarabangsa Off Road Borneo Safari 2014 yang berlangsung pada 26 Oktober hingga 2 November lalu.

Ah Kian yang bertindak sebagai pemandu untuk kumpulan media pada tahun ini berkata, minat mendalam terhadap sukan lasak itu membuatkan beliau sanggup berkorban wang ringgit demi mengubahsuai Trooper miliknya.

"Disebabkan minat, ketika mula-mula menyertai BS pada 2012, saya membelanjakan hampir RM 30, 000 untuk mengubahsuai kereta secara berperingkat-peringkat. Ia kerana trooper hanya mempunyai dua pintu maka, saya mengubahnya daripada dua pintu kepada empat pintu," jelasnya.

Ditanya mengenai perbelanjaan yang dilakukan setiap kali menyertai BS, beliau berkata, setiap tahun beliau membelanjakan RM 5, 000-RM 8, 000 untuk menyelenggara kereta serta membeli barangan dan makanan.

Ah Kian berkata, setiap tahun beliau memang ternanti-nanti untuk menyertai BS kerana rindu dengan suasana hutan dan cabaran lasak yang perlu ditempuhi.

"Menariknya mengenai BS ini adalah saya dapat melihat keupayaan dan kebolehan kereta ketika masuk dalam kawasan berlumpur. Selain itu, saya juga teruja untuk kembali berkumpul bersama kawan-kawan yang jarang ditemui.

"Seronoknya dalam hutan ini adalah tiada komunikasi dengan dunia luar sebab talian telefon dan itu menyebabkan peserta dapat berbual mesra dan mengenali antara satu sama lain, " katanya.

Ketika ditanya sama ada beliau tidak merasakan sukan lasak itu membazir kerana perlu membelanjakan sejumlah wang yang agak besar, Ah Kian berkata, beliau tidak merasakan menyertai BS suatu pembaziran.

"Saya tidak rasa menyertai BS ini buang duit. Ia lebih kepada kepuasan diri ketika melalui hari-hari yang menyeronokkan dan mencabar dalam hutan," katanya.

Menurutnya, selain BS, beliau juga turut menyertai cabaran yang dianjurkan oleh Kelab Pacuan Empat Roda lain seperti Tenom, Sipitang, Tawau dan Sandakan.

Satu lagi peristiwa mencabar yang pernah dilalui beliau adalah semasa menyertai WRS Challenge di Membakut, yang mana, keretanya terbalik dan keempat-empat tayar di atas semasa winching dilakukan.

Walaupun berhadapan dengan situasi mencemaskan itu tidak pernah membuatkan beliau serik untuk menyertai cabaran sukan lasak pacuan empat roda.

Kemudian ditanya mengenai nasihat buat mereka yang ingin menyertai BS, beliau berkata, sukan lasak ini memerlukan minat yang mendalam kerana ia bukan sekadar ingin masuk hutan dan menempuhi laluan sukar.

Menyertai BS memerlukan disiplin yang tinggi dalam diri kerana semua peserta harus saling bantu-membantu dan bergerak sebagai satu pasukan.

Ah Kian berkata, BS adalah platform yang baik untuk mempromosikan destinasi menarik yang sukar untuk dimasuki oleh kenderaan biasa. Malah, banyak tempat-tempat menarik yang dapat dijelajah sepanjang BS berlangsung.

Turut berkongsi pengalaman sepanjang menyertai BS adalah Liew Yun Lin, 46 atau lebih dikenali sebagai Ah Ngiu, yang bermaksud kerbau (disebabkan hon keretanya berbunyi seperti kerbau).

Liew yang bertugas sebagai Media Sweeper dalam BS kali ini berkata, menyertai BS sejak 11 tahun lalu memberikan banyak pengalaman berbeza buatnya.

Pengasas dan Mantan Presiden Kelab Pacuan Empat Roda (PFWDC) ini berkata, setiap tahun cabaran BS memang berlainan dan itu yang membuatkan beliau teruja setiap kali menantikan BS.

Mengimbas kembali bagaimana beliau mula terjebak dengan sukan lasak itu, beliau berkata, Hilary Francis atau Aleey adalah orang yang mula-mula memperkenalkan BS kepadanya pada tahun 2003.

Sejak itu, setiap tahun Ah Ngiu tidak melepaskan peluang untuk menyertai BS. Sebelum ini, beliau pernah menjadi scout dan support vehicle.

Minat mendalam terhadap sukan pacuan empat roda menyebabkan beliau sanggup berjalan jauh sehingga ke Indonesia dan Brunei Darussalam untuk menyertai aktiviti Four Wheel Drive (4WD) yang dianjurkan di sana.

Menurutnya, setiap kali menyertai BS, beliau akan membelanjakan RM 3, 000-RM 5, 000 untuk penyelenggaraan kereta Toyota Land Cruise BJ43 miliknya serta membeli makanan sebelum menyertai masuk hutan.

Ahli perniagaan yang memiliki bengkel 4WD ini berkata, perbelanjaan itu sesuatu yang berbaloi kerana kepuasan dan pengalaman dalam hutan semasa BS berlangsung tidak mungkin dapat dibeli dengan wang ringgit.

Ah Ngiu yang mempunyai dua anak ini berkata, anak lelakinya yang berusia 13 tahun mengikut jejaknya yang meminati sukan pacuan empat roda.

Katanya, anaknya itu memang ingin menyertai BS tetapi disebabkan syarat peserta BS harus berusia 18 tahun ke atas, anaknya terpaksa menunggu lagi 5 tahun untuk menyertai BS.

Semasa ditanya apa yang membuatkannya menyertai BS setiap tahun, Ah Ngiu berkata, keseronokan berjumpa dengan kawan-kawan dan meninggalkan kesibukan kerja seketika membuatkannya sentiasa ingin menyertai BS.

Ditanya pengalaman mencemaskan semasa menyertai sukan pacuan empat roda itu, beliau berkata, beliau pernah terlibat kemalangan semasa dalam perjalanan menuju ke Labuan bagi menyertai Labuan Challenge. Tetapi, beliau merasa bertuah kerana semuanya selamat dan tiada kecederaan teruk yang berlaku.

Dengan pengalaman 11 tahun menyertai BS, Ah Ngiu menyarankan sesiapa yang berminat menyertai BS agar tanamkan dalam diri disiplin diri dan semangat berpasukan yang baik.

"Dalam menyertai BS ini semua peserta harus sering bekerjasama. Harus pandai membawa diri dan tidak terlalu pentingkan diri sendiri. Jangan terlalu menunjuk-nunjuk. Sebelum ini memang ada peserta yang pentingkan diri sendiri terutama muka-muka baru. Orang sebegini tidak akan bertahan lama untuk menyertai BS," katanya.

Bagi Penjawat Awam Damian Binidip, 42, yang bertanggungjawab sebagai pemandu kumpulan media dalam BS kali ini berkata, selain minat yang mendalam terhadap sukan pacuan empat roda, apa yang penting adalah perlu ada jalinan atau ‘connection’ dengan orang lain.

“Ia kerana tanpa ada connection, sukar untuk seseorang meminati sukan ini mencari platform sesuai untuk menyertainya.

“Macam saya, jika saya tidak menyertai PFWDC, saya tidak tahu platform yang perlu saya gunakan untuk menyertai BS.

“Saya memiliki kereta pacuan empat roda pada 2010 dan mula menyertai BS pada lalu kerana pada semasa membeli kereta, saya masih tidak tahu bagaimana untuk menyertai BS sehinggalah saya menyertai PFWDC pada 2013, barulah saya dapat menyertai BS,” kata ayah kepada tiga orang anak ini.

Bendahari PFWDC ini berkata, disebabkan minat yang mendalam dalam sukan lasak itu, beliau sanggup membelanjakan hampir RM 50, 000 secara berperingkat bagi tujuan mengubahsuai dan meningkatkan kuasa pacuan empat roda yang dimiliki.

Damian juga sama seperti Ah Kian dan Ah Ngiu yang sering menantikan BS berlangsung kerana gemarkan cabaran ketika berada di hutan serta dapat berjumpa dengan ramai kawan-kawan yang mempunyai minat yang sama.

“Menariknya tentang BS ini adalah semua peserta sama rata, tiada taukeh dan tiada kuli kerana semua orang adalah sama,” katanya.

Ditanya adakah beliau merindui isteri dan anak-anak sepanjang lapan hari di hutan, Damian berkata, menghabiskan masa lapan hari di hutan, perasaan rindu terhadap keluarga sudah pasti ada.

“Namun, BS hanya diadakan sekali setahun dan isteri serta anak-anak memahami minat saya,” katanya yang bertekad untuk terus menyertai BS selagi keadaan mengizinkan.

Damian berkata, anak perempuannya yang bongsu mula menunjukkan minat terhadap sukan pacuan empat roda apabila sering menyertai beliau semasa Perjumpaan Keluarga bersama keluarga ahli-ahli PFWDC yang lain.

Seorang lagi peserta BS yang menjadi pemandu Kumpulan Media, Herry Joseph, 27, berkongsi kisah menariknya sepanjang menyertai BS.

Herry yang menyertai BS buat kali kedua ini berkata, berhadapan dengan masalah kereta rosak sepanjang BS kali ini memberi cabaran hebat kepadanya.

Namun, ia memberi pengalaman baru kepadanya untuk belajar menghadapi dugaan semasa berada di tengah-tengah hutan belantara.

Katanya, setiap tahun menyertai BS, cabaran yang dilalui amat berbeza kerana laluan yang diikuti juga berbeza.

Namun, itulah BS, ia menghidangkan seribu satu kisah berbeza kepada sesiapa sahaja yang menyertainya.

Boy berkata, setiap kali menjelang bulan Oktober, beliau mula menantikan tarikh penganjuran BS kerana tidak ingin terlepas peluang menyertainya.

“Memandangkan saya gemarkan cabaran, saya suka menyertai BS untuk melihat tahap keupayaan kereta yang dipandu meredah laluan hardcore (laluan sukar). Merdah hutan belantara,bermandi lumpur dan merentasi sungai sudah menjadi kelaziman dalam BS dan itulah cabaran yang saya nantikan,” katanya.

Ditanya sama ada beliau mempunyai hasrat untuk menyertai BS sebagai peserta pertandingan, beliau berkata, beliau mungkin akan menjadi peserta pertandingan dalam tempoh empat tahun lagi kerana ingin menimba pengalaman dalam BS terlebih dahulu.

Mungkin selepas membeli Isuzu Trooper yang dirasakan lebih tahan lasak, barulah beliau akan menyertai pertandingan dalam BS.

Jika cabaran pacuan empat roda lain beliau sudah pernah menyertainya. Antara pertandingan itu adalah Penampang Challenge dan juga Rally Beaufort Challenge.

Seorang lagi peserta BS yang boleh dikatakan ‘orang lama’ adalah Mustafah Ayub Abd Gafar atau Pak Ayub, 47, yang menyertai BS sejak 2002.

Walau belum pernah menyertai BS sebagai peserta pertandingan namun, Pak Ayub adalah orang yang berjasa kerana sanggup menggalas tugas sebagai Chuck Wagon iaitu orang yang bertanggungjawab menyediakan makanan buat Kumpulan Media dalam penganjuran BS sejak 2007.

Ahli Perniagaan yang menyifatkan dirinya sebagai pencinta alam ini berkata, sejak diamanahkan untuk menyediakan makanan dalam BS, tidak pernah terlintas di fikiran beliau untuk menolak amanah yang dipertanggungjawabkan.

Disebabkan minat dengan sukan pacuan empat roda, beliau sanggup meredah hutan bagi menyumbang tenaga dalam BS.

Pak Ayub berkata, bagi membawa bekalan makanan memasuki hutan belantara, beliau memerlukan lima kereta pacuan empat roda.

Kini, Pak Ayub mempunyai 15 orang kakitangan untuk membantunya menyediakan makanan sepanjang BS berlangsung untuk lapan hari (26 Oktober hingga 2 November).

Sebelum ini beliau juga pernah menyertai WRS Challenge di Membakut pada 2012 dan Kota Belud Challenge 2003.

Berbeza dengan peserta lelaki yang berperanan sebagai pemandu, Annabelle Michael, 28, yang menyertai BS sebagai penumpang menceritakan pengalaman berbeza.

Ketika mengimbau kembali saat mula-mula menyertai BS, beliau berkata, isteri Ketua Media iaitu Roslin Kurus atau Lyn yang mula-mula mengajaknya menyertai BS pada tahun lalu.

Katanya, beliau mengenali Lyn semasa Perjumpaan Keluarga untuk ahli PFWDC, yang mana suaminya yang dikenali sebagai Boy Damian juga ahli kelab itu.

“Semasa mula-mula join memang risau bila memikirkan bagaimana untuk menjalani kehidupan dalam hutan selama beberapa hari namun, Lyn yang banyak memberi tunjuk ajar,” katanya.

Namun, pengalaman kali pertama banyak mengajarnya untuk lebih bersedia apabila menyertai BS pada tahun ini.

Malah, beliau juga sudah mula merasa seronok menyertai BS dan sudah mula mengetahui serba-sedikit mengenai kereta serta winching.

Annabelle yang baru mendirikan rumah tangga pada Jun 2014 berkata, berada dalam BS membolehkan beliau dapat meluangkan masa bersama pasangan tanpa ada gangguan luar kerana dalam hutan talian telefon langsung tiada.

Ditanya mengenai cabaran yang dirasai sepanjang dua tahun menyertai BS, beliau berkata, walaupun BS yang diadakan di Trus Madi, Tambunan pada tahun lalu lebih mencabar tetapi, kali ini mereka berhadapan detik cemas apabila kereta dinaiki Lyn berkandas dalam sungai.

Itulah BS yang sebenarnya tanpa cabaran ia tidak akan memberi pengalaman yang menyeronokkan buat peserta.

Annabelle menasihatkan mana-mana golongan wanita yang ingin menyertai BS pada masa akan datang agar bersedia dari segi mental dan fizikal.


breakfast yang disediakan oleh Team Chuck Wagon

Cabaran Antarabangsa Borneo Safari Imbak Canyon 2014 (Part 2)

Published in Utusan Borneo 
(7 November 2014)

Kereta terkandas semalaman di sungai, detik cemas Borneo Safari 2014

“Bila kereta sudah mahu terbalik, saya hanya fikir mahu melompat ke dalam sungai. Masa itu, saya tidak lagi fikir kalau saya hanyut macam mana. Apa yang saya fikir hanya ingin selamatkan diri sebelum kereta terbalik.”

Itulah luahan kata-kata yang menggambarkan kepanikan isteri Ketua Media, Roslin Kurus semasa menceritakan situasi beliau ketika kereta Isuzu Trooper milik suaminya, Hilary Francis terkandas dalam sungai di kawasan Tongod.

Turut berada dalam kereta itu adalah Pengurus Bahagian Teknikal Isuzu Malaysia Azhar Majid yang duduk di sebelah pemandu.

Roslin atau lebih mesra dengan panggilan Lyn berkata, keadaan dalam kereta pada masa itu cukup mencemaskan terutama apabila air mula naik.

“Hanya dalam beberapa saat sahaja, air dalam kereta mula naik hingga ke paras dada. Bila melihat air mula naik, itu membuatkan saya panik dan berfikir untuk terjun ke dalam sungai,” katanya ketika ditemui sehari selepas kejadian berlaku, iaitu pada hari keempat Cabaran Antarabangsa Off Road Borneo Safari 2014 berlangsung (29 Oktober).

Katanya, beliau bernasib baik kerana tingkap di bahagian penumpang belakang sudah sedia terbuka. Itu membolehkan beliau bernafas melalui tingkap. Jika tingkap tertutup, beliau pasti sudah lemas berada dalam kereta kerana kesukaran membuka pintu yang berdepan dengan arus deras.

Mengimbau kembali detik cemas itu, Lyn yang sudah menyertai Borneo Safari (BS) kali keenam itu berkata, pada awal kereta mereka sudah berundur ke belakang setelah memeriksa kedalaman air sungai. Namun, disebabkan ada arahan menyatakan bahawa air sungai tidak dalam, mereka pun meneruskan perjalanan.

Sebenarnya sudah banyak kereta yang berjaya melepasi sungai itu sebelum Hilary atau dikenali sebagai Aleey.

Mungkin nasib tidak menyebelahi mereka, sebelum berjaya menyeberangi sungai yang jaraknya hanya 30 meter, kereta dinaiki terundur ke belakang dan enjin kereta terberhenti.

Melihat kereta mereka berada di tengah-tengah sungai dengan semua penumpang masih di dalam membuatkan penulis dan peserta lain yang menyaksikan insiden itu turut panik.

Bagaimanapun, kepantasan pasukan yang berada di seberang kiri sungai untuk memasang winch pada kereta dan disangkut pada sebatang pokok membolehkan kereta berjaya ditahan daripada dihanyutkan arus.

Apabila kereta dalam keadaan stabil, penulis melihat seorang peserta bertindak pantas menuju ke kereta terbabit untuk membantu Aleey, Lyn dan Azhar untuk memanjat naik ke bumbung kereta.

Sebaik sahaja Lyn berjaya melompat ke dalam sungai dan diselamatkan. Aleey dengan bantuan peserta lain mula memasang winch pada kereta untuk disambungkan kepada pokok dan kereta yang berada di sebelah kanan sungai. Ia bagi memastikan kereta berada dalam keadaan stabil untuk ditinggalkan semalaman dalam sungai.

Bantuan semua peserta dan ahli bomba yang memberi arahan mengenai cara menyelamat dengan menjadikan jerrycan sebagai pelampung berjaya menyelamatkan ketiga-tiga mereka dalam tempoh 30 minit.

Hujan yang mula turun menyebabkan paras air sungai naik dengan pantas hingga hampir menutup bumbung kereta.

Dua hari menyertai BS, segalanya berjalan lancar dan tenang kerana perjalanan hanya melibatkan lebuhraya. Memasuki hari ketiga, keselesaan selama dua hari itu bertukar menjadi detik yang mencemaskan. Bak kata pepatah melayu ‘Ku sangka panas sampai ke petang, rupanya hujan di tengahari’.

Cabaran selepas terkandas

Insiden yang berlaku kira-kira 4.10 petang di hari ketiga Cabaran Antarabangsa Off Road Borneo Safari 2014 itu membuatkan semua peserta termasuk Kumpulan Media yang belum menyeberangi sungai terpaksa bermalam di situ.

Setelah menemui tapak khemah yang sesuai, penulis bersama rakan media dan wakil Isuzu lain bergotong-royong mendirikan khemah. Dengan mengikat tali khemah pada kereta yang diparkir di tiga penjuru dan bantuan kayu yang diperoleh dari hutan bersebelahan, akhirnya khemah media berdiri teguh.

Khemah pada malam itu agak padat disebabkan hanya sebuah khemah sahaja yang ada. Sebanyak 15 katil kem dimuatkan dengan jarak antara satu sama lain hanya sejengkal untuk dijadikan laluan. Disebabkan tidak cukup ruang, ada wakil Isuzu terpaksa tidur dalam kereta.

Ketika terkandas di situ, kumpulan media terpaksa bergantung kepada ehsan peserta lain termasuk Pembantu Ketua Media Andre Norbert untuk memberikan makanan. Tidak terbalas kebaikan mereka terhadap penulis dan rakan-rakan lain.

Ia kerana kenderaan yang sepatutnya menyediakan makanan untuk Kumpulan Media sudah jauh dihadapan iaitu di destinasi tapak perkhemahan asal iaitu di Pusat Konservasi Imbak Kanyon (ICCC).

Terkandas dalam hutan membolehkan penulis melihat situasi sebenar BS. Tidak seteruk yang penulis bayangkan kerana kebajikan media sentiasa dijaga. Bantu-membantu antara satu sama lain sudah menjadi rutin mereka ketika berada di hutan maka, wakil media tidak mungkin dibiarkan kelaparan.

Maggie bersama nasi dan makanan dalam tin adalah hidangan utama pada malam berkenaan. Ketika itu, apa sahaja yang disuapkan ke dalam mulut terasa sedap apatah lagi semua peserta dan wakil media tidak sempat makan tengahari.

Seharian melalui laluan sukar atau hardcore dan bermandi hujan membuatkan penulis tidak merasa lapar di siang hari. Seingat penulis, hanya sebungkus roti bilis dan biskut sahaja dijadikan pengalas perut baik buat penulis mahupun rakan lain.

Tidak dilupakan keprihatinan pemandu penulis yang turut memberi maggie cawan untuk dijadikan hidangan makan malam. Makan maggie di bawah khemah dengan huja lebat memang kombinasi yang baik atau dalam bahasa pasarnya ‘paling sadap’.

Hari Terkahir: Tiada lagi laluan sukar

Memasuki jam 6 pagi, penulis bersama rakan lain menuju ke sungai untuk meninjau keadaan kereta Aleey yang berada semalaman dalam sungai.

Semakin kaki penulis melangkah menghampiri tebing sungai, suasana riuh rendah mula kedengaran. Apabila tiba di tebing sungai, kelihatan Aleey bersama peserta lain sibuk memasang winch pada kereta yang dijadikan ‘anchor’ untuk menarik keretanya.

Peserta lain berhampiran tempat penulis berdiri pula membantu bagi mengalihkan sebatang pokok besar yang berada dalam sungai bagi memastikan kereta Aleey tidak tersangkut ketika ditarik naik.

Sebaik sahaja kereta berjaya ditarik ke tebing, kebanyakan peserta termasuk penulis kembali semua ke khemah.

Pada jam 8 pagi suasana riuh-rendah dengan bunyi hon yang sambung-menyambung menandakan kereta Aleey berjaya ditarik naik. 'Syukur Alhamdulilah' bisik hati kecil penulis.

Difahamkan, kereta Aleey perlu dibaiki dalam tempoh 2 jam. Sementara menunggu kereta dibaiki, penulis bersama yang rakan lain sempat bersarapan dengan bekalan makanan yang diberikan Andre. Ada yang mula memasak maggie dan penulis pula hanya mengalas perut dengan dua keping roti gardenia yang disalut tuna.

Semua peserta mula rolling pada jam 10.40 pagi merentasi sungai. Walau sungai tidak sedalam hari sebelumnya namun, arusnya masih lagi deras. Semua kereta dinasihatkan menyeberangi sungai dengan memasang winch bagi membolehkan dua buah kereta bergerak sekaligus.

Semua pemandu diberi arahan agar bergerak dalam bentuk C bagi membolehkan kenderaan dipandu melawan arus.

Penulis merasa bersyukur, walau kenderaan penulis naiki mengalami kerosakan sejak hari kedua, tetapi ia berjaya melepasi sungai tanpa sebarang masalah. Sebelum memasuki sungai, pemandu penulis iaitu Herry Joseph atau nama panggilannya Boy D-Max sempat berpesan 'Jangan buka tingkap'.

Memikirkan kereta itu mengalami kerosakan sepanjang empat hari BS berlangsung, penulis terpaksa akur dengan arahan. Biarpun penulis menyimpan hasrat untuk merakam perjalanan dalam sungai melalui telefon bimbit tetapi keselamatan harus diutamakan.

Sementara menanti kereta Aleey diperbaiki. Penulis dan semua rakan media lain menungggu giliran untuk memasak maggie dan makanan dalam tin sebagai hidangan tengahari.

Akhirnya kira-kira jam 2.20 petang, enjin kereta Aleey berjaya dihidupkan dan perjalanan diteruskan ke Pintu Masuk Pusat Perhutanan Millian dalam kawasan Hutan Simpan Sungai Pinangah bagi bertukar kenderaan kerana beberapa wakil Isuzu dan media termasuk penulis akan pulang ke Kota Kinabalu pada hari berkenaan.

Alhamdulilah semuanya berjalan lancar. Tiada lagi kereta rosak, tiada lagi laluan sukar yang memerlukan winch untuk ditempuhi.

Seperti dihari pertama, kereta Aleey masih mengetuai Kumpulan Media. Disebabkan kereta penulis berada di bekalang kereta Aleey, sepanjang perjalanan, penulis dapat melihat titisan air daripada bawah kereta.

Kumpulan media sempat berhenti di kawasan pembalakan bagi menghubungi wakil Isuzu menggunakan telefon satelit yang dibawa oleh Presiden Persatuan Pacuan Empat Road Sabah (SFWDA) merangkap Pengerusi Penganjur Faez Nordin.

Panggilan telefon itu bagi membolehkan proses menukar tarikh penerbangan wakil media dan Isuzu yang dijadualkan pada malam itu dilakukan. Terkandas semalaman dalam hutan menyebabkan wakil media dan Isuzu yang seharusnya keluar awal tidak dapat berbuat demikian.

Selepas Azhar siap berurusan perjalanan diteruskan menuju ke Pintu Masuk Pusat Perhutanan Millian dibawah kendalian Kumpulan Yayasan Sabah.

Sebaik tiba di situ, penulis dan enam rakan lain yang bakal keluar dari ekspedisi Borneo Safari itu diperkenalkan kepada pemandu baru yang akan menghantar kami ke Kota Kinabalu.

Selesai dibahagikan mengikut kereta masing-masing, jam 5.30 petang perjalanan diteruskan menuju ke jalan utama dengan melalui kawasan ladang kelapa sawit yang jauhnya hanya 60 km.

Walau jaraknya dekat tetapi masa diambil hampir 30 minit kerana jalan yang berlubang-lubang. Sepanjang jalan kenderaan dipandu melintasi lori-lori besar yang membawa balak dan kelapa sawit.

Perjalanan sejauh kira-kira 300 km dari Pintu Masuk Pusat Perhutanan Millian, Tongod ke Kota Kinabalu diteruskan.

Walau perjalanan agak mencabar disebabkan hujan lebat yang turun dalam perjalanan dari Telupid-Ranau serta kabus tebal di kawasan Kundasang, penulis akhirnya selamat tiba di rumah pada jam 12 tengah malam.

-TAMAT-

bumbung Isuzu trooper yang hampir ditenggelami sungai
took by phone...aksi memasang winch bagi membolehkan kereta tidak dibawa arus deras akibat hujan
usaha menyelamatkan penumpang yang berada dalam perut kereta untuk naik ke bumbung
hari berikutnya barulah berjaya menyeberangi sungai di kawasan Tongod
antara orang-orang kuat yang mengangkat pokok kayu untuk menghalang kereta dari maju ke depan semasa winching menarik kereta dalam salut lumpur dilakukan