Friday, October 28, 2011

Memori Silam

hehehe..ni la kisahnya kalo duduk office sambil2 mengimbau zaman2 kegemilangan drama2 televisyen dari luar negara yang menghantui orang kita suatu ketika dulu..

Biasa la keja kami di office kalo petang sambil2 ketuk story sambil bercerita..memandangkan sekarang ni 'The Cave of the Golden Rose'  ditayangkan semula ti TV 9 setiap ahad..kami pun bercerita semula bagaimana GILAnya kami tengok cerita ni..for the first time orang suka watak penjahat, Tarabas..biarpun hero drama ni Rumaldo tu hensom juga tapi zaman2 sekolah dulu..bila tengok cerita ni siap terbayang2 kalo la dia ni boyfriend aku ish2..punya best..zaman sekolah jak la..skrg ni kalo tengok balik cerita ni bikin lucu juga dengan dark and white witch hehe..so funnny kan

Kemarin aku cakap la dengan my colleague ni..ingat kah zaman kegilaan telenovela America Latin dulu..siapa la yang nda tengok 'La usurpadora'..pasangan kembar yang saling bergaduh dengan watak seorang jahat n seorang lagi baik..memang best kan dulu2...lepas tu ada pula cerita 'Maria Mercedes' gadis biasa yang miskin tapi cantik..hahaha terasa diri ni kembali ke alam remaja bila ingat semula cerita2 ni..iya la dulu kan semua cerita ni zaman sekolah menengah..asal balik sekolah jak kelam kabut mau sampai rumah..

Lepas kegilaan amerika latin..ada pula 'Pangako Sayo' n 'Sanay Wala Nang Wakas' dengan heroinnya Kristine Hermosa n hero Jericho Rosales..ish memang gila tagalog la time tu..super2 punya minat drama2 tagalong zaman sekolah dulu.
Save the last dance for me
Dan sekarang 'Koren drama' punya season la pula..tapi rasanya buat aku dan rakan2 seusia denganku zaman demam korea ni masa kami d 'U' dulu lagi..siap stay up sampai pagi semata2 mau kasi habis semua episod..ish memang gila la..antara favourite drama yg aku suka dari dulu ' Save The Last Dance For Me' Eugune n Ji Sung..tapi kalo mau cakap suka kebanyakkan korean drama semua aku layan..minat punya pasal sampai subuh pula buli stay up..

Thursday, October 13, 2011

:: Bila Kita Tua ::

I Just went to Sri Pritchard Home in Kinarut tis morning..for wat??erm biasa la covering function. sayu hati melihat orang-orang tua yang menghuni d situ..ia la bah sapa nda kesian kan tapi kalo anak diorang sendiri sudah nda peduli sama diorang apa la kita mau cakap..cakap dalam hati jak la.

Hari ni aku cover Sedco buat lawatan amal ke situ sempena ulang tahun mereka yang ke40..ia la it is part of their CSR programme..

masa dengar taklimat..ada juga jenaka yang terkeluar dari mulut akak2 Sedco tu..bila dinyatakan ada tempat tinggal untuk suami isteri, ada yang berjenaka "erm..macam resort pula kan, syok ni tau cari dulu pasangan dulu baru buli tinggal d sana'.

Aku yang mendengar hanya tersenyum..ia la mereka hanya bergurau..siapa la yang sanggup menghantar diri sendiri ke situ. Buat apalah beranak ramai kalo ibu bapa sendiri tidak terjaga.

Ni bukan pertama kali aku ke sana..aku pernah buat special report pasal Sri Pritchard Home ni masa mula2 aku start keja dulu. Masa datang tu, terasa sunyi betul tu ruamh orang tua..iya la aku datang berseorangan dan bukannya lawatan berkumpulan. Hari-hari biasa memang sunyi la tempat tu. Alhamdulillah time ada perayaan banyak juga NGO yang berkunjund ke situ.

Tapi bukan itu point yang aku mau cakap..Aku bersyukur sangat kerana tidak ramai muslim or bumiputera yang dihantar dan menjadi penghuni di situ. Bukan mau cakap kita ni bagus tapi at least kita masih punya belas kasian untuk tidak menghantar orang tua kita pegi rumah orang-orang tua.

Bayangkan ja la..60 per cent dari penghuni d sana adalah Cina??Y?? erm aku pun nda pasti..tepuk dada tanya diri sendiri. Kenapa berlakunya perkara ni..Mungkin ramai antara anak-anak mereka ni berkerjaya dan tiada masa mau jaga parents diorang tapi macam mana susah pun, nda payah la bah pegi hantar di rumah orang tua..kesian juga tu, macam tiada keluarga la pula..

Harap2 bila kita sudah tua nanti anak2 kita tidak akan sanggup hantar kita pegi rumah orang tua..kalo dihantar juga sama la nasib kita dengan mereka2 ni. Buat apa la kerjaya yang hebat jika ibu bapa sendiri tidak di jaga dengan baik.



Tuesday, October 4, 2011

My childhood fren wedding

After a few years we didn't meet each other finally kami bertemu juga di hari bersejarahnya..Ni la salah seorang jiran merangkap kawan baik ku zaman hingusan dulu..tinggal selang beberapa rumah ja..tapi bila sudah habis sekolah keluarganya berpindah ke Putatan. Walaupun tidak la jauh dari Papar tapi kami tidak berkesempatan untuk bertemu dan berbual panjang..Majlis berlansung di kediaman beliau d Putatan pada Sept 24-25..

Malam Berinai

wit Linda n my sister
 


Kesian si kecil itu...

Apalah dosa si kecil sehingga ibunya sanggup mencampakkan dia dari tingkat 2 bangunan..berita yang memaparkan remaja berusia 19tahun mencampakkan bayi yang baru dilahirkan, menjadi berita hangat kemarin (3 Oktober). Apalah salah si kecil tu..kalau iya pun tidak sanggup menanggung malu sekurang2nya hantar la bayi tersebut ke rumah kebajikan. Bukannya dengan campakkan bayi tu ke dalam longkang..di mana perikemanusiaan kita??dimana sifat manusia yang berbelas kasihan tu? kenapa harus memperlakukan si kecil seperti itu?

Memang la dasar perempuan yang tidak punya hati perut..sanggup membuang anak yang baru dilahirkan sebegitu rupa..ni hakikatnya remaja masa kini mudah terpedaya dan mudah membuat dosa..bukan aku mengatakan aku ni cukup sempurna tapi berfikirlah dengan rasional..kenapa harus berbuat demikian kepada bayi yang tidak berdosa..sakit hati melihat berita yang terpapar di dada akhbar..apa mau jadi la dengan dunia sekarang..